משככי כאבים עלולים לגרום לבעיות בכבד

החשש  לשימוש במשככי כאבים נפוצים מסוג פרצטמול, עלה מחדש בעקבות ממצאים המצביעים כי הם, כנראה, מן הגורמים העיקריים לכשל בתיפקודי כבד בארהב.
קבוצת חוקרים גילתה כי מספר מקרי כשל בתיפקודי כבד, הקשורים לשימוש בפרצטמול, בארהב כמעט והוכפלה, ועלתה מ- 28% בשנת 1998 ל- 51% בשנת 2003.
החוקרים מצאו שנטילת 20 טבליות ביום עלולה לגרום לכשל חמור בתיפקודי הכבד.
החוקרים, שהם חלק מקבוצת מחקר שבחנה את נושא כשל חמור בתיפקודי כבד בארהב, בחנו מידע שהצטבר על 662 חולים שסבלו מכשל חמור בתיפקודי כבד, בין השנים 1998 ל- 2003.
מבין 275 המקרים שהיו קשורים לשימוש במשככי כאבים, כ- 48% נטלו את המינון הגבוה שלא בכוונה, בעוד ש- 44% נטלו מינון גבוה בכוונה להתאבד. כ- 27% מן המקרים הסתיימו במוות.
אלה שנטלו מינון יתר שלא בכוונה, עשו זאת על-ידי נטילת מוצרים שונים המכילים פרצטמול מבלי לשים לב לרכיבי המוצרים.
אין, נכון להיום, מגבלות על קניית משככי כאבים ללא מרשם רופא בארהב. בבריטניה, למשל המצב שונה. בתי המרקחת בבריטניה אינם מורשים למכור יותר מ- 32 טבליות לקונה. יצרני התרופות חויבו להקטין את תכולת האריזות מ- 24 טבליות ל- 14 טבליות בלבד. בעקבות הגבלות אלה שנכנסו לתוקף בשנת 1998 ירד שיעור מקרי הכשל בתיפקודי כבד בבריטניה. בדין וחשבון שפורסם בכתב העת לרפואה בבריטניה (BMJ) פורסם שבשלוש השנים שחלפו לאחר כניסת ההגבלות לתוקף ירד שיעור הנוטלים מינוני יתר של פרצטמול ב- 25%.
עורכת המחקר דר אן לרסון אומרת שעל שלטונות הבריאות בארהב לשקול להקטין את תכולת האריזות של משככי כאבים. מאמץ להגביל את גודל האריזה של משככי כאבים ללא מרשם רופא והגבלות על תרופות מרשם רופא לשיכוך כאבים, הם הכרחיים בכדי להפחית את שכיחות מקרי הכשל התיפקודי בכבד מסיבות שניתן למונען.
המחקר פורסם בכתב העת להפטולוגיה בארהב.
טוב יעשו שלטונות הבריאות בישראל אם יקחו לתשומת ליבם את ממצאיו של מחקר זה. המגמה הנוכחית בישראל היא דווקא להרחיב את קשת נקודות המכירה לשיווק תרופות מסוימות ללא מרשם רופא, ובכללן משככי כאבים, אל רשתות שיווק וחנויות נוחות, דבר שיגדיל את זמינותן ואת הסיכון לשימוש בהן במינוני יתר.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.