תרופה לאישיאס

כאבי גב

הגב התחתון נושא את עיקר משקל הגוף וכתוצאה מכך הוא מועד לכאבים הנגרמים מפציעה או סיבות אחרות. מעל ל-80% מהמבוגרים חווים לפחות פעם אחת בחייהם כאב גב תחתון ולמעלה ממחציתם חווים כאבי גב חוזרים ונשנים. קשה להצביע במדויק על המקור לכאבי גב תחתון, אך טונוס שרירי חלש, בעיות מפרקים, שרירים קרועים או גידים פגועים הם הסיבות השכיחות להופעת הבעיה. גם פריצת דיסק או בלט של דיסק עלולים לגרום לכאבי גב תחתון. עמידה או ישיבה לפרקי זמן ארוכים, עקבים גבוהים, השמנת יתר והרמת משאות כבדים בדרך שגויה, הם גורמים נוספים להתפתחות או להתגברות כאבי גב תחתון. כמחצית מן הנשים בהריון סובלות מכאבי גב תחתון. גם נהיגה ממושכת עלולה לגרום לפריצת דיסק ולכאבי גב תחתון. אנשים רבים נרפאים מכאבי גב תחתון ללא כל טיפול. תהליך ההחלמה עשוי לארוך בין שלושה לארבעה שבועות. כאבי גב תחתון חוזרים ונשנים הם תופעה נפוצה ואופיינית לאנשים רבים. למרות שכאבי גב תחתון הם רק לעתים נדירות מסכני חיים, חשוב לבקר אצל הרופא, בעיקר במקרה של בעיה חוזרת ונשנית (כרונית) כדי לוודא שמקור הכאב אינו תוצאה של בעיה קשה אחרת, כגון: סרטן בעמוד השדרה, זיהום או שבר, אוסטאוארטריטיס, או כאב שמקורו מאברים פנימיים כמו הכליות. 

תסמינים (סימפטומים) של כאבי גב

כאב קבוע שאינו תלוי בתנוחה זו או אחרת, או כאב חריף המחמיר עם התנועה. במקרים קשים עלולה להופיע הקרנת כאב לרגליים.

טיפול בכאבי גב

הטיפול השגרתי כולל: טיפולי חום או קור, מנוחה, תרגילי חיזוק וגמישות, פיזיותרפיה, תרופות לשחרור והרפיית שרירים, תרופות אנטי דלקתיות ומשככי כאבים. במקרים קשים מומלץ לעתים לבצע ניתוח בגב.

שינויים מומלצים באורח חיים

עישון סיגריות מחמיר את כאבי הגב התחתון, כך נמצא במחקר רב משתתפים. פעילות גופנית סדירה ומתונה עשויה לחזק את טונוס השרירים ולשפר את היציבה. התוצאה היא חיזוק מעטפת השרירים סביב לעמוד השדרה והקלת העומס עליו. לימוד של טכניקות הרמה נכונות תסייע במניעת התפתחות בעיות גב. אנשים שאינם פעילים גופנית נוטים יותר לפתח כאבי גב תחתון. התעמלות רפואית כמו הטיפולים הקבוצתיים בשיטת פלדנקרייז למשל, מחזקת את הגוף באופן מבוקר תחת השגחת בעל מקצוע, ומחקרים מצאו שהתמדה בביצוע הפעילות הגופנית מונעת הופעת כאבי גב חוזרים ומסייעת גם כאשר ישנם כאבים. מנוחה מבוקרת במיטה בעלת מזרון מתאים חיונית להקלת כאבי גב. לסובלים מכאבים חוזרים ונשנים מומלץ לנעול נעליים נוחות שטוחות עקב, לשבת על כיסאות עם תמיכה טובה לגב התחתון, לעבוד מול משטחי עבודה בגובה המתאים והנוח, להשעין את אחת הרגליים על הדום קטן כאשר עומדים זמן ממושך ולתמוך את הגב התחתון בנהיגה ממושכת.

טיפולי רפואה משלימה בכאבי גב

סיכום

סיבות רבות ושונות גורמות לכאבי גב. פציעה, עבודה מאומצת, לחץ נפשי ורגשי, כאבי קדם מחזור, הריון, בעיות ביציבה, השמנת יתר וטכניקות שגויות של הרמת משאות כבדים. הטיפול בבעיה נפוצה זו הוא מגוון וכולל שינויים באורח חיים, תרופות, השלמות תזונתיות, צמחי מרפא, תרופות הומאופתיות  דיקור סיני, שיאצו, רייקי, רפלקסולוגיה, כירופרקטיקה, פלדנקרייז ועוד. חלק מן הטיפולים הוא סימפטומטי ומטרתו להקל על הכאב ולאפשר תנועתיות וחלק אחר של הטיפולים מתיימר לטפל בשורש הבעיה ולהעלים אותה. 

עדכון אחרון – 25/7/2010

אולי יעניין אותך...

שבר ליס פרנק

שבר ליספרנק

שבר ליספרנק הוא פציעה בחלק האמצעי של כף הרגל. מטופלים עם פציעות ליספרנק חווים נפיחות …