כאב

כאב הוא תחושה המועברת למוח באמצעות עצבי החישה. חומרים המשככים כאבים מפחיתים את תחושת הכאב באמצעות התערבות ביכולת העצבים לשדר כאב, או באמצעות שינוי ביכולת המוח לקלוט תחושות. כאב הוא אחד מארבעת התסמינים הבסיסיים (חום, דלקת, אדמומית וכאב) המצביעים על קיומה של בעיה. לפני שמטפלים בכאב רצוי ביותר ואף הכרחי לאבחן מהי הסיבה להופעתו. שיכוך הכאב ללא מציאת סיבתו עלול להביא להחמרה במצב הבריאותי כתוצאה מחוסר טיפול רפואי מתאים. ההיגיון העומד בבסיס הטיפול בכאבים הוא כפול. כאב ממושך פוגם באיכות החיים ולעתים אינו מאפשר את ביצוע השגרה היומית. חלק מן הכאבים חולפים מעצמם וטיפול לשיכוך הכאב מעניק הקלה עד שהם חולפים מעצמם.

תסמינים (סימפטומים) של כאב

תסמיני הכאב כוללים תחושת אי-נוחות המחריפה בעקבות תנועה או לחץ, הפרעות שינה, עייפות ורגישות. הסובלים מכאבים עלולים לעתים לחוות תחושות של שרפה, דקירה, דגדוג, כבדות, לחץ, נימול ונרפות.

טיפול בכאב

הטיפול המקובל כולל שפע של תרופות, החל ממשככי כאבים קלים על בסיס חומצה סליצילית או פרצטמול, תרופות אנטי דלקתיות לא סטרואידיות (NSAID) קורטיזונים, תרופות מאלחשות (נרקוטיות) ותרופות פסיכוטיות. במקרים של כאבים ממושכים חובה להתייעץ עם הרופא המטפל ולבחור את התרופה המתאימה בהתאם לאבחונו ולהמלצתו.

שינויים מומלצים באורח חיים

משקל יתר עלול להיות קשור לעמידות לכאב. במחקר נמצא שנשים עם משקל יתר של 30% חוות כאב במהירות ובעוצמה גדולות יותר מבעלות משקל גוף תקין.

טיפולי רפואה משלימה בכאב

סיכום

כאב הוא מסר פנים גופי לבעיה זמנית או ממושכת. ישנן דרכים רבות לשכך כאב, אך חשוב לאבחן את הגורם להופעתו. לאחר האבחון ניתן לטפל בבעיה ובמקביל לשכך את הכאב. כאבים ממושכים פוגמים באיכות החיים ולכן הגיוני לשככם. הטיפול המקובל כולל שורה של תרופות בעוצמות שונות ובמנגנוני פעולה שונים. רצוי להתייעץ עם הרופא המטפל באיזו תרופה לבחור. השלמות תזונתיות, צמחי מרפא וטיפולים משולבים כגון: שיאצו, רייקי, רפלקסולוגיה, דיקור סיני, פלדנקרייז וכירופרקטיקה עשויים לסייע ביעילות בהפחתת כאבים ובהעלאת סף הכאב. 

עדכון אחרון – 25/7/2010

 

אולי יעניין אותך...

מחלות של החומר הלבן במוח

מחלות של החומר הלבן במוח

החומר הלבן נמצא ברקמות עמוקות של המוח, מתחת לקליפת המוח. החומר הלבן מורכב מתאי תמיכה …