נפילות ושברים

אוסטאופורוזיס

אוסטאופורוזיס הוא תהליך הדרגתי של דלדול העצם המתבטא בבריחה של חלבונים ומינרלים מהעצמות. סידן הוא המינרל שכמותו מדלדלת באופן משמעותי לכן מכונה בעיה זו בשפת העם – בריחת סידן.
כתוצאה מההחלשות העצמות הן נוטות להישבר בקלות רבה יותר. הבעיה אופיינית בעיקר אצל נשים לאחר גיל המעבר. הורמון המין הגברי – הטסטוסטרון – מגן על הגברים באופן חלקי מפני אובדן מסת העצם.

תסמינים (סימפטומים) של אוסטאופורוזיס

אוסטאופורוזיס היא מחלה שאינה מורגשת עד אשר מתחולל שבר. סימנים מוקדמים יכולים להיות ירידה בגובה, כתפיים מעוגלות, הופעת גבנון. אובדן עצם או ירידה בצפיפות העצם ניתן ורצוי לבדוק ולאבחן באמצע שנות הארבעים. תסמינים שעלולים להופיע הם כאבי צוואר וגב.

טיפול באוסטאופורוזיס

הטיפול המקובל כולל תרופות המעכבות את דלדול העצם ותחליפי הורמונים (HRT) . ברוב המקרים ימליץ הרופא על צריכה מוגברת של מזון עשיר בסידן או השלמות תזונתיות של מינרל זה.

שינויים מומלצים בתזונה ובאורח חיים

טיפולי רפואה משלימה באוסטאופורוזיס

סיכום

אוסטאופורוזיס, או בשפת העם בריחת סידן היא בעיה נפוצה בעיקר אצל נשים לאחר גיל המעבר. כתוצאה מאוסטאופורוזיס נוטה העצם להיות שבירה ובעקבות השברים עלולות להופיע בעיות בריאות רבות. ניתן לשמר את מסת העצם באמצעות פעילות גופנית סדירה ומתונה כמו הליכה יומית. השלמה תזונתית של סידן בתוספת רכיבים שונים מגבירי ספיגה אף היא מומלצת. הטיפול התרופתי המקובל כולל תחליפי הורמונים ותרופות לעיכוב דלדול העצם. 

עדכון אחרון – 14/7/10

 

 

אולי יעניין אותך...

שבר ליס פרנק

שבר ליספרנק

שבר ליספרנק הוא פציעה בחלק האמצעי של כף הרגל. מטופלים עם פציעות ליספרנק חווים נפיחות …