תקווה לקרחים בעקבות מחקר שנערך בעכברים

חוקרים ממכון המחקר קנדי קריגר ומאוניברסיטת גון הופקינס מאמינים שהתקרחות עשויה להיות הפיכה באמצעות מניפולציה גנטית בשורשי השיער. במחקר שפורסם זה עתה, הצליחו החוקרים למצוא דרך לתיקון מוטציה בגן האחראי על צמיחת השיער. בעקבות כך הם גרמו לעכברים קרחים להצמיח מחדש פרווה.
עורכת המחקר, פרופסור קתרין תומפסון וצוותה חקרו את הגן הנקרא Hairless המקודד חלבון חיוני להתחדשות זקיקי השיער. באמצעות תהליכי הנדסה גנטית, גרמו לגן לקודד את החלבון בעכברים קרחים והתוצאה היתה התחדשות זקיקי שיער שהצמיחו פרווה בעכברים אלה.
מחקר זה מעורר תקווה מסוימת בקרב מיליוני גברים קרחים העמלים, עד עכשיו, כמעט לשווא, להצמיח מחדש שיער על ראש קרח בעזרת תכשירים שונים למריחה על עור הקרקפת או בעזרת תרופות ששימשו במקור לבעיות של בעיית ערמונית מוגדלת.
החוקרים בחנו שורה של עכברים קרחים לגמרי ולמדו את המנגנון שבאמצעותו מווסת הגן את צמיחת השיער. נמצא שעכברים בעלי גן פגום הצמיחו פרווה בתחילה, אך לאחר שהפרווה הגיעה לשלב הנשירה, לא התחדשה צמיחתה. לאחר שעברו העכברים תהליך של הנדסה גנטית בו יצרו העכברים את החלבון החסר בזקיקי השיער, חזרו העכברים והתכסו בפרווה סמיכה.
על אף שלעכברים ולבני אדם יש קווי דמיון רבים באופן צמיחת שיערם, מוטציה של הגן Hairless הגורמת להתקרחות מלאה נדירה ביותר בקרב בני אדם, ואין לה, כנראה, קשר ישיר להתקרחות הגברית האופיינית.
למרות זאת, הבנת האופן בו צומח השיער מחדש, עשויה לספק רמזים לגורמים לנשירת שיער גברית נפוצה. אומרת פרופסור תומפסון: הבנה מוגברת, צעד אחר צעד, של תהליך התחדשות השיער, היא שלב חיוני שיסייע בהכנת תרופות עתידיות להתקרחות.
עד היום סברו החוקרים שמסלול צמיחת השיער הוא כדלקמן: צמיחה, עצירה, מנוחה, צמיחה מחדש. הסברם לנשירת שיער מוגברת או התקרחות היה שדבר מה שיבש את המסלול, גרם לצמיחת שיער חלש ודליל ופגע בזקיקי השיער ואף גרם להרס מוחלט שלהם.
בעקבות המחקר החדש, למדו החוקרים כי בשלב המנוחה אמורים להגיע אותות כימיים לזקיקי השיער כדי לגרום לצמיחה מחדש של השיער. בעזרת הנדסה גנטית ניתן, כנראה לספק את האות הכימי לזקיקים בצורת חלבון המקודד על-ידי הגן Hairless.
בעכברי מעבדה הוכח שתהליך זה אכן מביא לצמיחת פרווה אצל עכברים קרחים, אך מכאן ועד לניצול הידע הגנטי בבני אדם יש לבצע מחקרים נוספים רבים.
(2.10.05)

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.