תזונה לא נכונה

תזונה לא נכונה קשורה ל- 400,000 מקרי מוות בארה"ב בשנת 2015

מחקר חדש מעריך כי תזונה לא נכונה תרמה ל- 400,000 מקרי מוות בטרם עת בארה"ב ממחלות לב ושבץ בשנת 2015. הוספת מזונות בריאים כמו אגוזים, זרעים, ירקות, ודגנים מלאים יכולה לסייע במניעת מוות בטרם עת, טוענים חוקרים.

החוקרים אומרים שלא מדובר רק בדברים שיש להימנע מהם, כמו מלח ושומן טרנס, שתורמים למקרי מוות אלה. תמותה מיותרת זו יכולה להיות גם תוצאה ממה שאין בתזונה, כמו אגוזים, זרעים, ירקות ודגנים מלאים.

"מחלות לב וכלי דם הן גורם תמותה הראשון במעלה בארה"ב. הן קטלו יותר אנשים בשנת 2015 מכל גורם אחר" אומר החוקר הראשי פרופסור אשקן אפשין מהמכון למדדי בריאות באוניברסיטת וושינגטון שבארה"ב.

"תזונה רעה היא גורם סיכון מוביל בתמותה ממחלות לב וכלי דם, לכן מן הראוי שמקבלי ההחלטות בארה"ב ישימו את ליבם לנושא בזמן שהם קובעים סדר יום בריאותי. ממצאי המחקר מראים שקרוב למחצית ממקרי המוות ממחלות לב וכלי דם ושבץ בארה"ב יכולים להימנע בעזרת תזונה משופרת. ויכוחים בנושאי מדיניות תזונתית בארה"ב נוטים להתמקד בעיקר בדרכים להסרת רכיבי תזונה ומזונות לא בריאים, כמו שומני טרנס, מלח ומשקאות ממותקים בסוכר. מחקרנו הראה כי מספר רב של מקרי מוות שקשור במחלות לב יכול להיות תוצאה של מחסור במזונות בריאים. מחקר זה מבליט את הצורך הדחוף ביישום מדיניות שעוסקת הן במזונות לא בריאים והן במזונות בריאים כמו אגוזים, זרעים, דגנים מלאים וירקות" אומר פרופסור אפשין.

מקורות המידע במחקר זה הם מסקר לאומי בארה"ב על בריאות ותזונה שנערך בין השנים 1990-2012. החוקרים השתמשו גם במידע שהתקבל מארגון המזון והחקלאות של האו"ם ומקורות נוספים.

בחינת נתוני תמותה ממחלות לב וכלי דם בארה"ב בשנת 2015 הראתה כי לבחירת תזונה בלתי בריאה חלק מכריע במותם של 222,000 גברים ו- 193,000 נשים, זאת על אף שהמחקר לא הצליח להוכיח קשר סיבתי ישיר בין תזונה לא נכונה לבין תמותה ממחלות לב וכלי דם.

ממצאי המחקר מראים כי:

  • צריכה נמוכה של אגוזים וזרעים נמצאה קשורה ל- 12% ממקרי המוות
  • מיעוט של ירקות בתזונה היה כרוך ב- 12% ממקרי מוות ממחלות לב ומשבץ
  • צריכה נמוכה של דגנים מלאים הייתה אחראית למוות של יותר מ- 10% ממקרים אלה
  • עודף מלח בתזונה תרם למוות של 9% מהמקרים

סמנתה הלר, תזונאית מוסמכת מהמרכז הרפואי באוניברסיטת ניו-יורק שבארה"ב, אומרת: "אם תזונתו של אדם דלה באגוזים, בזרעים, בפירות, בסיבים, בדגנים מלאים ובירקות, סביר שהוא ימיר מזונות בריאים אלה באפשרויות תזונה אחרות פחות בריאות, כמו בשרים מעובדים, המבורגר, עוף מטוגן, משקאות ממותקים בסוכר ומזונות מעובדים אחרים. תזונה נחותה פירושה שהגוף צריך לפעול במשנה מרץ ובמלוא הכוח נגד הסתערותם של גורמים ביוכימיים, פיזיולוגיים ומעוררי דלקת שמצויים בה בשפע. לא מפליא לכן שאנחנו תשושים כל הזמן וסובלים ממחלות לב וכלי דם רציניות שאפשר, לעיתים קרובות, למנוע אותן. תזונה שמכילה יותר מזונות ממקור צמחי ומזונות מלאים שמפחיתים תהליכים דלקתיים פנימיים, עוזרת לנו להגן על עורקי הדם ולהבריא עורקים סתומים ולב שעובד קשה מדי. תזונה כזו מחזקת את המערכת החיסונית, משפרת את בריאות מערכת העיכול והמוח, ומגבירה את האנרגיה".

סמנתה הלר ממליצה לערוך המרות פשוטות, כמו: פרוסת אבוקדו, פרוסת עגבנייה וחומוס על פרוסת לחם מלא במקום כריך עם נקניק וגבינה צהובה, המבורגר צמחי  עם רוטב סלסה במקום צ'יזבורגר, אורז חום עם מחית סויה ירוקה במקום צ'יזבורגר. 

"החדשות הטובות הן שלעולם לא מאוחר מדי או מוקדם מדי להסיר מהתפריט מזונות שאינם בריאים, להעמיס במקומם שפע של ירקות, קטניות, פירות, אגוזים, זרעים ודגנים מלאים, ולראות איך הגוף שלנו מגיב ונעשה בריא יותר ושמח יותר". מסכמת התזונאית סמנתה הלר.

המחקר מומן על-ידי קרן ביל ומלינדה גייטס וממצאיו הוצגו בתאריך 9.3.2017 בכינוס של אגודת הלב האמריקנית שנערך בפורטלנד שבארה"ב.

עוד על תזונה

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …