תרופה לאקזמה
כמוסה בשני צבעים

תרופה לאקזמה – תוצאות מבטיחות בניסוי מוקדם

תרופה לאקזמה בשם נמוליזומאב הפחיתה באופן משמעותי את הגירוד ושיפרה את מראה העור במקרים של אקזמה מתונה עד חמורה, כך נמצא במחקר מקדמי שבחן תרופה ניסיונית.

צוות מחקר בינלאומי טוען כי התרופה נמוליזומאב היא נוגדן מלאכותי שניתן בהזרקה שפועל נגד חלבון מסוים שזוהה כשחקן משמעותי באקזמה.

"הטיפולים הקיימים בדרמטיטיס אטופי (אקזמה) מאכזבים בגלל שאינם יעילים ובגלל תופעות לוואי ארוכות טווח. ישנה גם בעיה של הענות לטיפול מכיוון שהתכשירים חייבו מריחה על שטחי עור גדולים מספר פעמים ביום" אומרת דר' דוריס דיי, רופאת עור מבית החולים לנוקס היל בניו-יורק שבארה"ב, שלא השתתפה במחקר.

"מכיוון שאקזמה היא בעיה כרונית, נדרש טיפול ממושך כדי להשיג תוצאות. מטרת המחקר הייתה למצוא טיפול שאינו מכיל סטרואידים, קל ליישום, עם תוצאות מהימנות ומינימום תופעות לוואי שליליות. התקווה תמיד היא למצוא מרפא לבעיה, וממצאי המחקר הנוכחי מעודדים ונותנים תקווה לסובלים מאקזמה מתונה עד חמורה כי מדובר בטיפול יעיל להשגת שליטה על הבעיה עם תוצאות ארוכות טווח" אומרת דר' דיי.

המחקר פורסם בתאריך 2.3.2017 בכתב העת היוקרתי New England Journal of Medicine .

רוב סוגי האקזמה גורמים להופעת עור יבש ומגרד ולתפרחת עור בפנים, במרפקים, מאחורי הברכיים ועל הידיים והרגליים. גירוד של הנגע יכול לגרום לתפרחת העור להיהפך לאדמדמה, להתנפח ולגרד עוד יותר. אקזמה אינה מדבקת, הסיבה להופעתה אינה ידועה, אבל סביר שהיא תוצאה של גורמי תורשה וגורמי סביבה גם יחד. מצב האקזמה יכול להשתפר או להחמיר במרוצת הזמן, ובמקרים רבים מדובר במחלה ממושכת.

צוות המחקר בראשות דר' תומס רוזיקה מהמחלקה לדרמטולוגיה ולאלרגולוגיה באוניברסיטת מינכן שבגרמניה, בחן במשך 12 שבועות 264 מטופלים עם אקזמה מתונה עד חמורה שקיבלו, באופן אקראי, 1-3 זריקות של נמוליזומאב  או זריקות פלסבו.

החוקרים מצאו כי אלה שקיבלו זריקות נמוליזומאב מדי 4 שבועות חוו שיפור משמעותי באקזמה בהשוואה למטופלים שקיבלו זריקות פלסבו.

מבין 216 מטופלים שהשלימו את המחקר, אלה שקיבלו את המינון השני בגודלו של נמוליזומאב, שנחשב על-ידי החוקרים כבעל ההשפעה הטובה ביותר עם הסיכון הנמוך ביותר, חוו ירידה של 60% בגירוד בהשוואה ל- 21% ירידה בגירוד שחוו מטופלים שקיבלו זריקות פלסבו.

בנוסף, מטופלים שקיבלו את המינון השני בגודלו של נמוליזומאב הפגינו ירידה של 42% בגודל אזורי העור מוכי אקזמה בהשוואה לירידה של 27% בקרב אלה שקיבלו פלסבו.

מטופלים שקיבלו את אותו המינון חוו גם ירידה של 20% בסך כל אזורי הגוף שנפגעו מאקזמה בהשוואה לירידה של 16% בקרב אלה שקיבלו זריקות פלסבו.

דר' רוברט סקרוקוב, רופא עור מבית חולים בניו-יורק שבארה"ב התרשם מאוד מממצאי המחקר, ואומר: "התוצאות החיוביות של שלב 2 במחקר קליני זה הן חדשות מרגשות לאלה מאיתנו שמטפלים באקזמה ולמטופלים כמובן. עד עתה, מטופלים שלא הגיבו לטיפול אינטנסיבי במשחות או בפוטותרפיה, טופלו בתרופות שדיכאו באופן רציני את המערכת החיסונית. אנחנו מצפים בכיליון עיניים למחקרי שלב 3 של התרופה נמוליזומאב. אנו מקווים שנוכל להשיג את אותו סוג של יעילות ובטיחות שהופגנו על-ידי תרופה ביולוגית זו גם אצל מטופלים עם פסוריאזיס חמור".

בשלב 2 של המחקר הקליני, 17% מהמטופלים פרשו מהמחקר בגלל תופעות לוואי כמו החמרה באקזמה, זיהומים בדרכי הנשימה, זיהומים באף ובגרון או נפיחות בקרסוליים.

עוד על אקזמה

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …