תרופה נגד סרטן

תוכניות של גילוי מוקדם של סרטן השד מכילות מידע מטעה

תוכניות בבריטניה של גילוי מוקדם של סרטן השד מכילות מידע מטעה שמונע מנשים לקבל החלטה שקולה, כך טוענת קבוצה של חוקרים.

במאמר שהתפרסם בכתב העת של החברה המלכותית לרפואה, על הנושא של גילוי מוקדם של סרטן השד, מדענים ממרכז קוכרן היוקרתי בדנמרק טוענים שלא נאמר די לנשים על הנזקים שכרוכים באבחון יתר. המדענים טוענים שדוברי התוכנית לגילוי מוקדם של סרטן השד בבריטניה מספקים לנשים נתונים סטטיסטיים מטעים באופן מדהים על שיעורי תמותה ועל התועלת של ממוגרפיה. בנוסף הם טוענים שישנה התעלמות מן הביקורת שפורסמה על התוכנית ולכן לא ניתן מידע מאוזן בעד ונגד התוכנית.

אומרים המדענים: "נשים אינן יכולות לכן לקבל החלטה מושכלת האם לקחת חלק בתוכנית לגילוי מוקדם על סמך המידע שהתוכנית מספקת. זה חייב להשתנות".

מנהלת התוכנית, פרופסור ג'ולייטה פטניק,  מגינה על התוכנית לגילוי מוקדם של סרטן שד וטוענת שהמידע שניתן כראוי והצוות המסור עוזר לנשים לקבל החלטה מושכלת. מוסיפה פרופסור פטניק: "אותו צוות של מדענים שב ומעוות את הנתונים פעם אחר פעם. אנו מעריכים שהתוכנית מצילה את חייהן של 1,400 נשים מדי שנה".

עיקר הביקורת ניסוב על נושא שנקרא אבחון יתר. אבחון יתר פירושו שעל אף שממצאי הבדיקה הם חיוביים (התגלה גוש חשוד בשד), ברוב המקרים, לאחר נטילת דגימה (ביופסיה) של התאים החשודים מתברר שמדובר בגידול זעיר שלא יתפשט ושלא יגרום למוות בטרם עת. במילים בוטות יותר, הנבדקת שעברה את מסע הייסורים והחרדות, ולעיתים גם ניתוח וטיפולים מיותרים, תמות, בבוא הזמן, מסיבות אחרות  ולא מחמת הגידול שהתגלה.

עוד על סרטן השד

1.9.2011

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …