תאי גזע במוח עצמות מתקנים נזקים בלב

צוות מחקר בבית החולים הכללי בטורונטו, קנדה, גילה את אות המצוקה המנייד תאים מסוימים ממוח העצמות המשמשים לתיקון תאי לב פגועים לאחר התקף לב.
זה זמן רב ידוע כי לתאי מוח העצמות יש את היכולת לסלק רקמות מתות לאחר התקף לב. מה שלא היה ידוע עד עתה הוא תפקידם של תאי גזע בוגרים במוח העצמות בתיקון נזקים בלב, בהשבת הלב לתיפקוד ובעידוד התפתחות כלי דם חדשים בשריר הלב.
מסביר דר שפי פזל: תאים אלה הם כמו מפקדים בשדה קרב. כאשר רקמת לב פגועה משדרת אות מצוקה, מנוידת קבוצה של תאי מוח עצמות לאתר הפגיעה ובו היא ממריצה התפתחות של כלי דם חדשים ללב. זהו הצעד הראשון בתיקון הנזק ובמניעת הדרדרות במצב הלב שעלולה לגרום למוות.
צוות המחקר השתמש בעכברי מעבדה שתאי מוח העצמות שלהם סומנו בצבע ירוק זוהר. מיד לאחר התקף לב יזום הגיעו התאים המסומנים לאזור הלב ושיחררו חומרים שהמריצו התפתחות של כלי דם חדשים.
הצוות מצא כי על גבי תאי מוח העצמות נמצאת מולקולה הנקראת c-kit  שהיא המקבלת את אות המצוקה ומחוללת את התניידות התאים ללב. כאשר שללו מן העכברים את המולקולה לאחר התקף לב, הלך מצב ליבם והחמיר, אך עם השבת המולקולה החל ליבם להשתקם.
מן המחקר עולה כי מחסור במולקולות אלה הוא, כנראה, ההסבר מדוע חולים מסוימים לוקים בהתקף לב קל ומחלימים ממנו בעוד שאחרים לוקים בהתקף שלאחריו המצב הולך ומחמיר ועלול להיות קטלני.
מסכם דר פזל: לממצאי מחקרנו יש השלכות חשובות ביותר. על בסיס הידע שצברנו במחקר נוכל לעצב דרכים חדשות להגברת התיקון וההתחדשות של הלב בחולים שעברו התקף לב.
זוהי תפיסה מרכזית בענף חדש הנקרא רפואה התחדשותית שמטרתה לשמר, לתקן ולחדש אברים שנפגעו במקום לטפל רק בתסמיני המחלה.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.