שמן זית תורם לבריאות הלב

חוקרים בספרד הצליחו לאתר את הרכיבים בשמן הזית התורמים לבריאות הלב. רכיבים אלה הנקראים פנולים הם בעלי תכונות מונעות קרישת דם, תכונות אנטי דלקתיות ופעילות נוגדת חימצון.
צוות המחקר בראשות דר חואן רואנו ערך השוואה בין שמן זית רגיל לשמן שהוסרו ממנו הפנולים. הם בחנו את שני השמנים על קבוצה של 21 מתנדבים בעלי רמות גבוהות של כולסטרול בדם – גורם סיכון נפוץ למחלות לב.
בכדי לבדוק את השפעת השינוי בתזונה (הוספת שני השמנים לסירוגין לתפריט היומי), ביצעו החוקרים מדידות של תגובת כלי דם בכפות ידי הנבדקים לניפוח שרוול לחץ על זרועם ושחרור הלחץ. ניפוח שרוול הלחץ מביא לחסימה כמעט מוחלטת של העורק שמוביל דם לכפות הידים. שחרור הלחץ בשרוול מביא לזרימה חזקה באותו העורק.
חוסר יכולת של כלי דם להגיב במהירות לשינויים פתאומיים בזרימת הדם היא סימן מוקדם למחלות לב, אך יכולה גם לקרות בעקבות אכילת ארוחה עתירה בשומן.
קבוצת הנבדקים שצרכה ארוחה עשירה בפנולים חוותה תגובה משופרת של כלי הדם בכפות הידים, ואילו הקבוצה שצרכה ארוחה נטולת פנולים לא הראתה שום שינוי בתגובת כלי הדם בכפות הידים.
השיפור שהושג היה קשור לרמות המוגברות של מולקולה הנקראת תחמוצת חנקן (NO). חומר זה מרחיב את כלי הדם ומפחית את העקה החימצונית (תהליך בו האיזון המטבולי ברמת התא מופר בגלל חשיפה לרדיקלים חופשיים) שעלולה לגרום לנזק בתאים.
אנו חושבים שהפחתת העקה החימצונית והעליה בזמינות הביולוגית של תחמוצת חנקן הם הגורמים לתגובה המשופרת של כלי הדם לשינויים פתאומיים בזרימת הדם. אומרים עורכי המחקר.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.