השמנת יתר וכניסה להריון

עישון, השמנת יתר וכניסה להריון

עישון, השמנת יתר וכניסה להריון קשורים זה לזה באופן הדוק. עישון והשמנת יתר הם בעלי השפעה הרסנית על השעון הביולוגי של האישה ועלולים להפחית, באופן משמעותי, את הסיכוי של בני הזוג להרות באמצעות הפריה רגילה או הפריה חוץ גופית.

במחקר שנערך בהולנד, עקבו המדענים אחר 8,400 נשים שעברו טיפולי פוריות בין השנים 1983 עד 1995. המחקר נערך ב- 12 מרכזים רפואיים ונבחנו בו ארבעה היבטים של בעיות פוריות: בעיות בחצוצרות, תת פוריות של הגבר, תת פוריות נשית בלתי מוסברת, וגורמים נוספים, כגון ציסטות בשחלות. כל הנשים היו בגיל הפריון, רובן חוו ירידה הדרגתית בפריון בסביבות גיל 35 וירידה משמעותית בפריון לאחר גיל 40.

מממצאי המחקר עולה כי עישון סיגריות מזקין, בטרם עת, את מערכת הרביה הנשית, כלומר אישה מעשנת בת 20 היתה ברמת פריון של אישה בת 30. פירושו של ממצא זה הוא שעישון, בנוסף לנזקיו המרובים לבריאות, מקצר באופן ניכר את משך שנות הפוריות של הנשים והופך את הסיכוי להרות, אם קיימות ברקע בעיות פוריות אחרות, לקלוש עוד יותר. גם משקל עודף או השמנת יתר פוגמים במערכת ההורמונלית של האישה, מקטינים את הסיכוי להרות ומגבירים את הסיכון להפלת העובר.
ההשפעות המזיקות של עישון והשמנת יתר ניצפו, ביתר שאת, בקרב נשים שנזקקו לטיפולי הפריה חוץ גופית. יותר מ- 40% מהן היו מעשנות וכ- 7% מהן לקו בהשמנת יתר.
מסכם אחד החוקרים: "השמנת יתר מחבלת בהורמונים משום שהם נוטים להתפרק ברקמות השומן והניקוטין המצוי בסיגריות הוא רעיל ביותר לביציות. יש מתאם ישיר בין שיעור השמנת היתר לבין שיעור הפלות".

מהן השפעות השמנת יתר על הפריון?

השמנת יתר עלולה לגרום למחזור חודשי בלתי סדיר ובלתי תקין, עלולה להגביר את הסיכון לעקרות ועלולה להפחית את שיעורי ההצלחה בטיפולי פוריות.

מהי השמנת יתר?

המדד המקובל על-ידי רוב המומחים לקביעת שיעור ההשמנה נקרא: Body Mass Index) BMI) . לפי שיטה זו מחלקים את המשקל בקילוגרמים בריבוע הגובה במטרים.
לדוגמא: אדם שמשקלו 75 קג וגובהו 1.8 מטר  ה-  BMI שלו הוא: 75: (1.8 כפול 1.8) = 23.15

ל- BMI יש ארבע קטגוריות:

  • מתחת ל- 18.5 תת משקל.
  • 18.5 – 24.9  משקל תקין
  • 25 – 29.9  עודף משקל
  • יותר מ- 30 – השמנת יתר.

מדידת הקף המותניים

בדיקה נוספת לקביעת שיעור ההשמנה היא מדידת הקף המותניים. בדיקת הקף המותניים באמצעות סרט מדידה היא דרך טובה לקביעת כמות רקמות שומן באזור הבטן. חשוב למדוד את היקף המותניים במקום הנכון, לא בשיפולי הכרס, אלא במרכז המותן (מעל לטבור) כאשר סרט המדידה מקביל לריצפה. השמנת יתר באזור הכרס (הנקראת השמנת תפוח) היא גורם סיכון. רוב החוקרים מאמינים כי היקף מותניים של יותר מ- 105 ס"מ אצל גברים ו- 90 ס"מ אצל נשים מצביע על סיכון מוגבר.

השמנת יתר וכניסה להריון בהפרייה חוץ גופית

במחקרים שפורסמו לאחרונה נמצא קשר בין שיעור ההשמנה לבין שיעור ההצלחה בהפריה חוץ גופית. במחקרים נמצא:

  • לנשים, מתחת לגיל 35, בעלות משקל גוף תקין (BMI 17-29), שעוברות הפריה חוץ גופית, יש 54.2% הצלחה בכניסה להריון.
  • בקרב נשים, בנות 35 – 39, בעלות משקל גוף תקין, שיעור ההצלחה להרות עומד על 40.4% בממוצע.
  • לנשים, מתחת לגיל 35, הלוקות בהשמנת יתר (BMI >29) העוברות הפריה חוץ גופית, יש 33.3% הצלחה בכניסה להריון.
  • בקרב נשים, בנות 35 – 39 הלוקות בהשמנת יתר, שיעור ההצלחה להרות עומד על 26.5% בלבד.

מנתונים אלה עולה בברור כי סיכויי ההצלחה להרות מכפילים את עצמם, בקרב נשים מתחת לגיל 35, ועולים ב- 50% בקרב נשים בנות 35 – 39 אם הן בעלות משקל גוף תקין. מעבר לשיפור ביכולת להרות, שמירה על משקל גוף תקין מפחיתה באורח משמעותי את הסיכון לסוכרת, ליתר לחץ דם ולמחלות לב, שלא לדבר על השיפור הניכר בהערכה העצמית.
קושי נוסף, בהפריה חוץ גופית, המתעורר מחמת השמנת יתר הוא בנטילה בטוחה של ביצית מהשחלות. כאשר אישה לוקה בהשמנת יתר נדחקות השחלות כלפי מעלה ורקמת שומן נוספת מתמקמת בינן לבין הנרתיק. כאשר השחלות מרוחקות מתגבר הקושי בהחדרת המחט המשמשת לשאיבה הביצית מזקיקי השחלה. קושי אחר, בהפריה חוץ גופית, שמעוררת השמנת יתר הוא אי בהירות של הדמיית האולטרה-סאונד. הדמיית אולטרה סאונד בלתי חדה מקשה על מדידת בשלות זקיקי השחלות ומקשה על שאיבת הביצית.

21.5.2006

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …