מניעת סרטן המעי הגס – המפתח בידינו

מדי שנה מאובחנים בישראל כ- 3200 חולים חדשים בסרטן המעי הגס. מחציתם נפטרים תוך 5 שנים מגילוי מחלה. בעוד שהתפתחותו של הסרטן במעי הגס היא איטית והדרגתית, מהלך המחלה הוא מהיר ואלים. פוליפים במעי, שכיום כבר מוכח מעבר לכל ספק שהם מבשרי המחלה, הם ברי גילוי כמעט עשר שנים לפני התפרצותה של המחלה. בדיקת סקר תקופתית ,כחלק ממדיניות של רפואה מונעת, יכולה לצמצם את התמותה והתחלואה מסרטן המעי הגס בצורה דרסטית. עפ מחקרים מקיפים שנערכו באירופה וארהב בשנים האחרונות,  נראה כי אפשר להוריד את שיעורי המחלה ב 90% על-ידי ביצוע בדיקת סקר בקולונוסקופיה.
נכון להיום, בדיקת הסקר עליה נסמכת מערכת הבריאות הרשמית בישראל הינה בדיקת דם סמוי בצואה. למצער, בדיקה זו איננה משמשת כבדיקת מנע, אלא יכולה, במקרה הטוב, לשמש לגילוי מוקדם של המחלה ולשפר את סיכויי ההחלמה של החולה. מהספרות המקצועית עולה כי בבדיקת דם סמוי בצואה תתקבלנה עד ל – 40% תוצאות חיוביות שגויות. בנוסף לכך חשוב לדעת שרק כ – 10% מאוכלוסיית הבוגרים בישראל מבצעים בפועל בדיקות דם סמוי בצואה  ורק מיעוטם עושה זאת בצורה עקבית מדי שנה כנדרש.
 
קולונוסקופיה   2 במחיר 1 – גם בדיקה וגם ריפוי  עי הסרת פוליפים
הקטנת שיעורי התמותה מסרטן המעי הגס ניתנת להשגה בעזרת שני גורמים: שיפור בדיקות הסקר לגילוי מוקדם והעלאת המודעות הציבורית. קולונוסקופיה מאפשרת גם בדיקה וגם הסרה של פוליפים, אשר עלולים להתפתח לגידול סרטני.  בדיקה זו מאפשרת גם את גילוי הגידול הסרטני בשלביו ראשוניים (שלב 0-2) בהם המוקד הממאיר מוגבל עדיין לתוך המעי הגס בלבד.  במקרים אלה ניתן, בדרך כלל, להסתפק בניתוח להסרת קטע של המעי ללא צורך בטיפול כימותרפי וסיכויי ההחלמה מצוינים.קולונוסקופיה אינה ניתנת כיום כבדיקת סקר במסגרת סל שירותי הרפואה הממשלתיים. הקולונוסקופיה ניתנת רק לקבוצות בסיכון וההחלטה לבצעה, במקרים מסוימים (על פי הקופה), היא לפי שיקולו של הרופא הבודק. נראה שחוסר מודעות, הן של רופאים והן של חולים, מוביל לכך שאחוז הנבדקים בקולונוסקופיה נשאר שולי יחסית.
 
בארהב מכופפים את עקומת המוות מסרטן המעי הגס
בארהב, לעומת זאת, הצליח קמפיין מודעות ציבורי יחד עם שינוי מדיניות להקטין את מספר מקרי המוות בארהב ב- 4% כל שנה. נתון מרשים זה הוא תולדה של תוכנית כלל ארצית לבדיקות סקר של כל אוכלוסיית המבוגרים באופן שיטתי. ירידה של 4% בתמותה משמעותה ש- 2300 איש פחות ימותו מסרטן המעי הגס בכל שנה. מאז שהחלו בביצוע התוכנית, בשנת 2002, נחסכו חייהם של 10,000 נשים וגברים בגיל פעיל ויצרני אשר היו מתים שלא צורך.  התוכנית ממשיכה לצבור תנופה עם עליית המודעות בקרב הרופאים וציבור הבוגרים. ככל שיעלה אחוז הנבדקים (שעדיין נמוך מ- 50% מכלל האוכלוסייה הבוגרת) ניתן יהיה להגדיל את מספרם של אלה שהמחלה תיחסך מהם לחלוטין או שתתגלה בשלב מוקדם הניתן לריפוי מלא, מהיר ובהוצאה נמוכה.
הצדקה גם מההיבט הכלכלי
אחד הטיעונים העיקריים כנגד קולונוסקופיה כבדיקת סקר היא עלותה. בבדיקה כלכלית אשר נעשתה עי Ernst & Young , הוכח שעל ידי תוכנית ארצית מקיפה לגילוי ולמניעה של המחלה לכלל אוכלוסיית המבוגרים באמצעות בדיקות סקר (קולונוסקופיה או דם סמוי לאלה המסרבים) ניתן יהיה להקטין את העלות ואף להגיע לחסכון בראייה מערכתית. עלותה של בדיקת קולונוסקופיה אחת היא 600-1100 ₪. חשוב לזכור כי לאדם ממוצע נדרשות רק 2-3 בדיקות במהלך חייו הבוגרים. מול מחיר זה עומדת עלות ישירה של הוצאות רפואיות לטיפול בחולה סרטן שעולה על 300,000 ₪ !לשם המחשה – הקטנה של 4% במספר החולים בשנה, שמשמעותה הצלת חייהם של 55 נשים וגברים, פירושה גם חיסכון של כ 17 מליון ₪, סכום השווה לעלות של ביצוע בדיקות סקר בקולונוסקופיה ל- 15-20 אלף נבדקים. כך, תוך מספר שנים היקף החסכון בהוצאות הרפואיות יעלה על תוספת העלות של ביצוע בדיקות.
סרטן המעי הגס הוא נגע מיותר. מקומו הוא עם מחלות שהודברו זה מכבר כמו אבעבועות שחורות ופוליו. יש לבצע שינוי מדיניות ולצרף קולונוסקופיה כבדיקת סקר תקופתית מסובסדת. העלאת המודעות הציבורית ובעיקר את מודעותם של רופאי המשפחה והרופאים המטפלים, לחשיבות הבדיקות ולצורך לדרבן את המטופלים לבצע אותם, יכולה להציל חיים של רבים וטובים. 
כל המידע על מניעת מחלת סרטן המעי הגס באתר:
www.shamir-med.org

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.