אבחון מחלת אלצהיימר

מניעת מחלת אלצהיימר אורח חיים בריא יכול לסייע

שמירה על גופנו יכולה להציל את נפשנו. מניעת מחלת אלצהיימר בקרב מיליוני מקרים בכל רחבי העולם יכולה לקרות על-ידי צמצום של גורמי סיכון כמו יתר לחץ דם, עישון, השמנת יתר וחוסר בפעילות גופנית, כך נטען במחקר חדש.

במחקר נמצא ש- 7 מצבים או התנהגויות הם התורמים למחצית מ- 35  מיליון מקרי מחלת אלצהיימר ברחבי העולם. באין מרפא או טיפול למחלה ששודדת את האישיות, מניעת מקרים חדשים היא קריטית.

המחקר הוצג בכינוס השנתי של אגודת אלצהיימר הבינלאומית שנערך בצרפת. המדען הראשי של האגודה, דר' ויליאם טייז, אומר: "מניעה היא חלופה אטרקטיבית בהתחשב במצב העגום של הטיפול, לכן היא מעוררת עניין כה רב".

המחקר בראשותה של פרופסור דבורה ברנס מאוניברסיטת קליפורניה שבארה"ב התפרסם במקביל גם בכתב העת היוקרתי לנצט. המחקר עשה שימוש במודל מתמטי כדי להעריך את השפעתם של גורמי סיכון ברי שינוי מובילים על מחלת אלצהיימר, ובהם: עישון, דיכאון, השכלה ירודה, סוכרת, פעילות גופנית מועטה, והשמנת יתר ולחץ דם גבוה בגיל העמידה. מהי השפעתו של כל גורם על כלל מקרי מחלת אלצהיימר תלויה בשכיחותו ובעוצמת השפעתו על הסיכון לשיטיון. החוקרים ערכו חישוב השפעה עולמית וחישוב נפרד של השפעת גורמי הסיכון בארה"ב בלבד.

ברמה הגלובלית ההשפעה הרבה ביותר על מקרי מחלת אלצהיימר הייתה לרמת השכלה ירודה בגלל שכיחותה הרבה של הבערות. השכלה ירודה יכולה לסמן גורמים נוספים שפוגעים בנפש, כמו תזונה לקויה. אך יש בה נזק גם בפני עצמה מכיוון שבעטייה יש פחות הזדמנויות לפתח את כוחות המוח שיובילו אותנו לגיל הזקנה.

מסבירה פרופסור ברנס: "חינוך, אפילו בגיל צעיר, מסייע בבניית רשתות הנוירונים במוח, לכן למי שאינו זוכה בהשכלה התפתחות מוחו דלה יותר".

גורם הסיכון השני בעוצמת השפעתו ברמה הגלובלית על מקרי מחלת אלצהיימר הוא עישון ובעקבותיו מעט מדי פעילות גופנית. בארה"ב, חוסר בפעילות גופנית הוא הבעיה המרכזית משום ששליש מהאוכלוסייה מנהל אורח חיים סביל. דיכאון הוא הבא בתור בהשפעתו על מספר מקרי מחלת אלצהיימר בארה"ב, בעקבותיו עישון ויתר לחץ דם בגיל העמידה. דיכאון שאינו מטופל או שמטופל בצורה לא נאותה ידוע זה מכבר כמגביר את הסיכון להתפתחות מחלת אלצהיימר.

הפחתת שבעה גורמי סיכון אלה ב- 25% פירושה פחות 3 מיליון מקרים של מחלת אלצהיימר בכל רחבי העולם, מתוכם חצי מליון בארה"ב. החוקרים העריכו שהפחתה של 10% בגורמי סיכון ברי שליטה אלה פירושה פחות 1.1 מקרים של מחלת אלצהיימר.

מסכמת פרופסור ברנס: "זה נותן לנו מעט תקווה בקשר לדברים שביכולתנו לעשות נוכח המגפה שעומדת לפתחנו".

לפי תחזיות של ארגון הבריאות העולמי מספר מקרי מחלת אלצהיימר בשנת 2050 יגדל פי 3 ויגיע ל- 106 מיליון מקרים בכל רחבי העולם.
עוד על מחלת אלצהיימר

19.7.2011

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …