מכשיר לעריכת בדיקה רפואית של לחץ דם

פחות מזונות מלוחים ויותר מזונות עשירים באשלגן

המחלוקת לגבי הסכנות שבצריכת יותר מדי מלח קיבלה תפנית חדשה. מחקר פדראלי בארה"ב טוען שהאנשים בעלי הסיכון הרב ביותר הם אלה שצורכים הרבה מדי מזונות מלוחים ומעט מדי מזונות עם אשלגן.

מזונות עשירים באשלגן, כמו פירות וירקות, מומלצים זה מכבר כהגנה תזונתית מפני מחלת לב ומחלות כרוניות אחרות. המחקר החדש הוא אחד מהמחקרים הראשונים והגדול שבהם שבחן את הקשרים בין מלח, אשלגן ותמותה ממחלת לב.

דר' אלנה קוקלינה, ממובילות המחקר, אומרת: "אם צורכים יותר מדי נתרן ופחות מדי אשלגן, זה חמור יותר מכל אחת מהבעיות בנפרד. אשלגן יכול לנטרל את ההשפעות המזיקות של מלח. נתרן מגביר את הסיכון ליתר לחץ דם שהוא גורם סיכון מרכזי למחלת לב ולשבץ. מלח או בשמו הכימי כלוריד נתרן, הוא המקור המרכזי של נתרן לאנשים רבים".

במחקר נמצא שאנשים שצורכים הרבה מלח ומעט אשלגן מועדים פי 2 יותר למות מהתקף לב בהשוואה לאנשים שצורכים כמויות שוות של רכיבי תזונה אלה. חוסר איזון תזונתי זה מהווה סיכון רב יותר מצריכה מופרזת של מלח בלבד, כך נטען במחקר.

לא מובן עדיין מהם יחסי הגומלין המדויקים בין מלח לאשלגן, ואף מדען אינו מאמין שנטילת טבלית של אשלגן תגן מפני הסכנות של תזונה עשירה במלח. במקום זאת, מן הראוי להקשיב להמלצות מומחי בריאות שטוענים זה שנים שיש להרבות באכילת פירות וירקות ומזונות עשירים באשלגן, ולאכול פחות מזונות מלוחים ומעובדים. מומחי תזונה טוענים שאין לצרוך יותר מ- 2,300 מ"ג נתרן ביום שהם שווה ערך לכפית מלח. אנשים מסוימים, כמו אלה שלוקים ביתר לחץ דם, מן הראוי שיצרכו עוד פחות מלח. מעל ל- 75% מצריכת המלח בעולם המערבי מקורה במזונות מעובדים, ורק אחד מכל 10 צורך מלח כמומלץ.

מנגד, האמריקני הממוצע צורך פחות מדי אשלגן. הכמות המומלצת היא 4,700 מ"ג ביום. אישה אמריקנית ממוצעת צורכת רק כמחצית מהמומלץ וגבר אמריקני ממוצע צורך מעט יותר ממחצית המינון המומלץ של אשלגן.

במחקר בחנו המדענים יותר מ- 12,000 מבוגרים בני 20 שנים ומעלה, שנשאלו על הרכב תזונתם ונערך חישוב של הכמות היומית של נתרן ואשלגן בתזונתם. הנבדקים היו במעקב במשך 12 שנים שבמהלכן 433 מתו מהתקפי לב.

בנוסף לממצאים על הסיכון המוגבר של שילוב צריכה גבוהה של נתרן עם צריכה נמוכה של אשלגן, נמצאה במחקר השפעה שלילית גם של צריכה גבוהה של נתרן בלבד. אנשים שצרכו 5 גרמים של נתרן ביום היו מועדים כמעט פי 2 לסיכון למות מהתקף לב בהשוואה לאנשים שצרכו 2 גרמים של נתרן ביום.

מספר מומחים מצא שתוצאות המחקר מעניינות, אך ציין שהיו לו כמה מגבלות. הממצאים מתבססים על מה שאנשים צרכו ביום אחד מסוים בחייהם. אפשר שיום זה אינו יום טיפוסי ושאינו מיצג את תזונתם במשך שנים. בנוסף היה זה מחקר תצפיתי בלבד שאינו מספק ראיות כבדות משקל של סיבה ומסובב.

רשויות הבריאות ממשיכות את לחצן על הציבור להפחית את כמות המלח בתזונתו, אך מחקר זה התפרסם בעיצומה של מחלוקת בין מדענים לגבי הסכנות הטמונות בצריכת מלח. מחקרים אחרים שהתפרסמו לאחרונה לא מצאו כלל ראיות להפחתת הסיכון למות בעקבות צמצום צריכת מלח ללא תלות ברמת לחץ הדם.

מאיגוד חברות המלח בארה"ב נמסר: "לאור ממצאי המחקרים האחרונים, מן הראוי שהממשלה תחדל מהמאמצים היקרים להפחית את צריכת המלח עד שיוכח באופן חד משמעי קשר בין הפחתת כמות המלח בתזונה לבין בריאות הציבור".
עוד על תזונה
עוד על לחץ דם גבוה

12.7.2011

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …