מחלוקת בקשר ליעילות הבדיקה לניטור סרטן הערמונית

חוקרים באוניברסיטת יל בארהב מטילים ספק ביעילותה של הבדיקה המקובלת לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית.
המחלוקת שהתעוררה קשורה לבדיקת PSA בדם. בבדיקה זו נמדדות רמות אנטיגן יעודי לערמונית, ומקובל שרמות בעלות ערך מספרי גבוה מצביעות על סיכון מוגבר לסרטן בבלוטת הערמונית. לפי ממצאי המחקר גורסים החוקרים כי לתוצאות הבדיקה יש השפעה נמוכה על יכולת חיזוי מספר מקרי המוות כתוצאה  מסרטן הערמונית.
במחקר נערכה השוואה בין תיקיהם הרפואיים של 501 גברים שלקו  בסרטן הערמונית ושמתו כתוצאה מהמחלה לבין תיקיהם הרפואיים של 501 גברים חיים בעלי מאפיינים דומים (גיל וטיפול באותו מרכז רפואי). התיקים הרפואיים נבחנו בכדי לבדוק מי מהגברים בשתי הקבוצות עבר בדיקת PSA לניטור סרטן הערמונית.
החוקרים מצאו שכמות דומה של גברים, בשתי הקבוצות, עברה את הבדיקה (כ- 13%). בעקבות ממצא זה העלו החוקרים את הספק בקשר ליעילות הבדיקה, שהרי אם אכן היתה יעילה, פחות גברים מן הקבוצה של אלו שמתו, היו בין הנבדקים.
החוקרים סיכמו כי למרות שבדיקת PSA הגבירה את הגילוי המוקדם של הסרטן, היא לא תורמת, בהכרח להארכת תוחלת החיים.
במאמר מערכת שנלווה לפירסום תוצאות המחקר טוען דר מייקל ברי כי לבדיקת PSA חסרונות נוספים. המובהקות הנמוכה של הבדיקה מביאה לשיעור גבוה של תוצאות חיוביות שגויות המחייבות ביצוע של ביופסיה (נטילת דוגמא של רקמה) בבלוטת הערמונית שמפריכה את תוצאות הבדיקה.
לעומתו טוען דר כריס הילי כי יש לבצע מחקרים נוספים לפני שמשנים את ההמלצה לבדוק רמות של PSA בדם כאמצעי לניטור סרטן הערמונית.
החוקרים ממליצים על חיפוש בכיוונים אחרים אחר בדיקה יעילה שתנטר את מקרי סרטן הערמונית שעלולים לגרום למוות אם לא יטופלו. סרטן הערמונית הוא גורם תמותה מרכזי של גברים ולכן יש לשפר את יכולת הניטור והחיזוי לגביו.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.