מוצרי חמוציות מונעים דלקות בדרכי השתן

חוקרי מכון קוכרן, שנחשבים למובילים בעולם בזיהוי ובניתוח מחקרים בתחום הבריאות, טוענים שההוכחות המדעיות שהצטברו תומכות בקביעה שצריכה סדירה של מוצרי חמוציות מפחיתה את המועדות לזיהומים בדרכי השתן (UTI). ההשפעה המונעת היא במיטבה בקרב נשים עם עבר של דלקות חוזרות ונשנות בדרכי השתן, כלומר שלוש או יותר דלקות בשנה.מיץ חמוציות משמש זה שנים לטיפול ולמניעה של זיהומים בדרכי השתן ששכיחים פי 50 בקרב נשים מאשר בקרב גברים. זיהומים אלו יכולים להתחולל בכל חלק של דרכי השתן אך הם מתחוללים באופן תכוף יותר בשלפוחית השתן, וגורמים לתסמינים של השתנה תכופה, דחופה או מכאיבה, לכאבים בבטן התחתונה או לשתן דמי. רוב הזיהומים בדרכי השתן נגרמים על-ידי החיידק E.COLI אשר נודד מפי הטבעת אל השופכה במהלך שימוש בשירותים או בעת מגע מיני. נשים פגיעות יותר לזיהומים בדרכי השתן מכיוון שהשופכה של הנשים סמוכה יותר לנרתיק ולפי הטבעת, דבר שמאפשר לחיידקים גישה קלה יותר לשלפוחית השתן. אנטיביוטיקה יעילה ביותר לטיפול ולמניעה של זיהומים אלה, אך תופעות הלוואי שלה מונעות מנשים רבות לקחתה.
המחקרחוקרי מכון קוכרן סרקו מאגרי מידע רפואי ורישומי ניסויים קליניים, והתייעצו עם גורמים בתעשיית החמוציות כדי לאתר מחקרים שערכו חודש ימים לפחות בהם הושוו מיץ חמוציות, כמוסות או טבליות עם תרופות דמה (פלסבו) או מים למניעת UTI בקרב אוכלוסיות מגוונות. החוקרים מצאו 10 מחקרים שענו לכל הדרישות בהם נטלו חלק 1,049 נשים. מן הממצאים עולה שנטילת מוצרי חמוציות במשך יותר מ- 12 חודשים הפחיתה את השיעור הכללי של זיהומים בדרכי השתן ב- 35%. בקרב נשים שסבלו מזיהומים חוזרים ונשנים השיעור השנתי של זיהומים חדשים ירד ב- 39%.אחד החסרונות במחקרים שנבחנו היה חוסר עקביות במינון ובריכוז של החמוציות. כמו כן עדיין לא נקבע תקן מחייב של ההרכב הכימי של מוצרי חמוציות, ולא ברור האם למיץ, לכמוסות או לטבליות יש את אותה השפעה. כך שקשה לדעת במדויק מהי הכמות של רכיבי החמוציות שמקבלות המטופלות או מהו המינון היעיל. ההמלצה המקובלת היא 1-2 כוסות של 100% מיץ חמוציות או שווה ערך שלהן בכמוסות וטבליות.
איך מסייעות החמוציות?חמוציות מכילות כמה רכיבים שיכולים להיות בעלי תרומה בריאותית, כולל חומצה סליצילית (הרכיב הפעיל באספירין) ורכיבים צמחיים שנקראים פוליפנולים, שהם בעלי תכונות נוגדות חימצון. טרם נקבע מנגנון הפעילות המדויק של חמוציות, אך בבדיקות מעבדה נמצא שתמצית חמוציות מונעת את היצמדות החיידק  E.COLI לדפנות דרכי השתן.מגבלה אפשרית של טיפול עם חמוציות היא שמיץ חמוציות עשיר בקלוריות – 135 קלוריות בכוס, פי 2 מכוס מיץ תפוזים או כוס קולה. גם הטעם אינו חביב על חלק מן הנשים, במיוחד בשימוש ארוך טווח. שימוש בכמוסות או בטבליות של חמוציות יכול לפתור את חסרנות המיץ בגלל שהן נעדרות אנרגיה וטעם.ישנן דרכים נוספות שיכולות לסייע בצמצום זיהומים בדרכי השתן:• לשתות שפע של מים כדי להגביר את תפוקת השתן שמנקה את דרכי השתן מזיהומים.• לא להתאפק כשצריך להשתין. ללכת לשירותים מיד.• להתקלח במקום לטבול באמבט.• להשתין לפני ואחרי מגע מיני.אם הבעיות ממשיכות להופיע, אפשר לבחון אצל הרופא המטפל אפשרות של טיפול אנטיביוטי מונע, כלומר נטילת אנטיביוטיקה על בסיס יומי, או לאחר מגע מיני, או מספר ימים לאחר סימן ראשון של תסמיני הבעיה. בכמה מחקרים נמצא ששילוב של טיפול אנטיביוטי עם כמוסות חמוציות הוא סינרגטי (רכיבי הטיפול מעצימים את יעילות סך הטיפול).עוד על דלקות בדרכי השתן

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.