מדענים באוסטרליה פיצחו את תעלומת שיכפול ה- DNA

צוות מחקר בראשותו של פרופסור ניק דיקסון מהאוניברסיטה הלאומית באוסטרליה הצליח לפתור את אחת מהתעלומות הגדולות של ה- DNA. יותר מ- 20 שנים מנסים מדענים, לשווא, להבין את השלב האחרון של העתקת המידע הגנטי בתאים שעומדים להתחלק.
ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת היוקרתי תא.
בכל התאים מועתק ה- DNA באמצעות מנגנון מולקולרי גדול הנקרא רפליסום. רפליסום מבצע שתי פעולות: הוא מפריד בין שתי שרשראות ה- DNA, ובו זמנית מיצר לשתיהן העתקים.
חלבון קטן הנקרא TUS נקשר לחלק האחרון של ה- DNA באופן העוצר את הרפליסום כאשר הוא פונה לכיוון אחד, אך אינו עוצר אם הוא פונה לכיוון השני. אופן פעולתו של החלבון TUS נותר חידה במשך זמן רב.
צוות המחקר האוסטרלי הצליח לפתור את החידה איך TUS עוצר את הרפליסום באופן כיווני.
מסביר פרופסור דיקסון: כאשר הרפליסום מופיע מכיוון אחד, הפרדת שרשראות ה- DNA מפסיקה את פעילות החלבון TUS. אך כאשר הוא מופיע מהכיוון הנגדי, הפרדות השרשרת בסמוך ל- TUS גורמת לאחד מבסיסי ה- DNA להתקפל ולהכניס את עצמו, כמו מפתח למנעול, לכיס הנמצא על פני החלבון TUS. החלבון ננעל על ה- DNA ועוצר את הרפליסום.
חשיבותה של תגלית זו אינה רק בפתרון שאלה מדעית בסיסית, מהות הקשר החזק שנתגלה בין החלבון TUS לבין בסיס ה- DNA תאפשר פיתוח עתידי של רכיבים ביוטכנולגיים זעירים שיוכלו לשמש לזיהוי מוקדם של מחלות.
מסכם פרופסור דיקסון: תגלית זו מראה שוב איך חיפוש אחר ידע בסיסי יכול להוביל להתקדמות טכנולוגית בלתי צפויה.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.