התגלה חלבון שעשוי להפחית נזקי שבץ מוחי

מדענים בארהב גילו מתג חלבוני שעשוי להפחית נזק מוחי, כתוצאה מדלקת, לנפגעי שבץ. המדענים מקווים שניתן יהיה להשתמש בחלבון לפיתוח תרופות חדשות יעילות יותר.
חוקרים באוניברסיטת גון הופקינס מצאו, במחקר שערכו בעכברי מעבדה, כי ביכולתם לחסום קולטן במוח הנקרא EP1 באמצעות מתג חלבוני ששמו ONO-8713 .
נראה שחסימת הקולטן מונעת מחסור בחמצן בעת שבץ, וכך מצטמצם הנזק למוח.
המדענים טוענים שניתן להשתמש בממצאיהם לפיתוח תחליף לטיפולים אנטי דלקתיים הנקראים חוסמי COX שהם בעלי תופעות לוואי קטלניות לעיתים.
חוסמי COX פועלים על-ידי חסימת פרוסטגלנדין (חומר דמוי הורמון) המעורר דלקות. המדענים טוענים כי פרוסטגלנדין PGE2  גורם לנזק במוח, לאחר שבץ, בגלל הקשרותו לקולטן EP1 במוח. הם מעריכים, כי באמצעות המתג החלבוני שגילו, ניתן יהיה לחסום את הקולטן ולא לאפשר הופעת דלקת במוח בדרך בטוחה יותר מאשר שימוש בחוסמי COX.
עורך המחקר, פרופסור דור, אומר במאמר שהתפרסם בכתב העת למדעי הטוקסיקולוגיה, כי בהתחשב בתוצאות הלוואי הכרוכות בשימוש בחוסמי COX, יש להתמקד בפיתוח תרופות החוסמות את הקולטן EP1 במקום למנוע את הפעילות של COX-2 (חומר נוסף המעורר דלקת).
בניסוי שערכו פרופסור דור וצוותו, הוזרק לחלק מן העכברים, המתג החלבוני שחסם את הקולטן EP1 במוח, ולחלק אחר ניתן חלבון הממריץ את פעולת הקולטן. קבוצה נוספת של עכברים שימשה לביקורת ולא קבלה אף אחד מן החומרים הפעילים. כל קבוצות העכברים קבלו חומר הגורם לשבץ.
הקבוצה שקבלה את החלבון שהמריץ את פעולת הקולטן EP1 במוח פיתחה נזק מוחי, בעוד שהקבוצה שקבלה את המתג החלבוני שחסם את פעילות הקולטן סבלה  ב- 70% פחות מנזק במוח, בהשוואה לקבוצת הביקורת.
החוקרים מתכננים להתמקד בעתיד בפיתוח תרופה חליפית לחוסמי COX על סמך הידע שצברו על פעילות הקולטן EP1 במוח.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.