הערכת סיכונים בקרב בני נוער

אופן קבלת החלטות על-ידי בני נוער הוא הנושא של מחקר חדש שערכה דר ולרי ריינה מאוניברסיטת קורנל. במחקר שהתפרסם בכתב העת למדעי הפסיכולוגיה מנסה דר ריינה לסכם מדוע בני נוער מקבלים את ההחלטות (השגויות לפעמים) שהם מקבלים ואיך ניתן לנווט את הצעירים לקראת בחירה טובה יותר.
מקובל להאמין כי בני נוער חושבים עצמם שלא כבני תמותה וככאלה שאינם פגיעים למהלומות החיים. תפיסה זו משמשת בהסבר מדוע הצעירים נוהגים ברכב במהירות מסחררת, מקיימים יחסי מין בלתי מוגנים, מעשנים או נוטלים סמים מסוכנים, או במילים אחרות נוטלים סיכונים כבדים בקלות ראש.
מן המחקר עולה כי אכן בבסיס התנהגותם של בני נוער קיימת תפיסה אופטימיסטית ושיש להם נטיה להמעיט בהערכת הסיכונים וחומרתם, אך אותם דברים קיימים גם בבסיס התנהגותם של מבוגרים.
מדוע אם כן נוטלים בני הנוער סיכונים? מן המחקר עולה כי אופן קבלת החלטות בעלות סיכונים בקרב בני נוער הוא, בניגוד לתחושה האינטואיטיבית, הגיוני יותר מאופן קבלת החלטות בעלות סיכונים בקרב מבוגרים. מבוגרים נוטים להחליט מהר ובאופן אינטואיטיבי ליטול סיכונים, בעוד שבני נוער שוקלים באיטיות סיכון מול תועלת בגלל חוסר בנסיון קודם.
מסקנות מפתיעות אלה על תהליכי קבלת החלטות בקרב בני נוער הן בעלות השלכות רציניות על הדרכים בהן ניתן לנווט צעירים לקראת בחירה טובה יותר. נסיונות לשכנע צעירים לחדול מעישון או מיחסי מין בלתי מוגנים על-ידי הצגת הסיכון לסרטן ריאות או לאיידס יובילו את הצעירים לקבל את ההחלטה הבלתי רצויה. לעומת זאת, נסיונות המתמקדים בפיתוח מחשבה בוגרת השוקלת סיכון מול תועלת תסייע לנווט ביתר הצלחה אל עבר הבחירה הנכונה.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.