גברים עם סרטן הערמונית

הסרת בלוטות לימפה – אפשר לוותר

חולות סרטן שד רבות תוכלנה לוותר על ניתוח אגרסיבי של הסרת בלוטות לימפה מבלי להגדיל את הסיכון להישנות המחלה או למוות אם מחלתן הראתה התפשטות מוגבלת, כך נטען במחקר שקורא לשינוי בהנחיות הקיימות.

לפי ההנחיות הקיימות, ניתוח הסרת בלוטות לימפה נעשה אם הסרטן התפשט מחוץ לשד לבלוטת לימפה כלשהי.

במחקר נמצא ששיעורי השרידות ושיעורי המטופלות שנותרו נקיות מסרטן, בקרב מטופלות עם התפשטות מוגבלת של הסרטן לבלוטת לימפה אחת או שתיים, היו טובים באותה מידה אם הוסרו בלוטות לימפה רבות מבית השחי או שלא נערך כלל ניתוח להסרתן.

ב- 24,000 נשים לפחות מתוך 180,000 נשים שמאובחנות עם סרטן שד מדי שנה בארה"ב ישנה התפשטות מוגבלת של סרטן לבלוטות הלימפה. לפי הגישה התקנית, מוסרת דגימת רקמה מבית השחי כדי לבדוק אם הסרטן התפשט. ניתוח זה מותיר, לעתים, את המטופלת עם זרוע נפוחה, נוקשה וכואבת לפרקי זמן ארוכים. מהממצאים עולה הטענה שעשרות אלפי נשים בארה"ב תוכלנה לוותר על ניתוח אגרסיבי זה ועל תופעות הלוואי המציקות שבאות בעקבותיו.

במחקר, שהתפרסם בכתב העת של ההסתדרות הרפואית בארה"ב, נטלו חלק 850 נשים שעברו ביופסיה ראשונית שהראתה שהסרטן התפשט לאחת או לשתיים מבלוטות הלימפה הסמוכות. מחצית מהנשים נבחרו באופן אקראי לעבור ניתוח להסרת בלוטות הלימפה ומחציתן השנייה לא עברה את הניתוח.

כ- 92% מהנשים בשתי הקבוצות נותרו בחיים לאחר 5 שנים, ו- 83% משתי הקבוצות לא חוו הישנות של סרטן. 70% מהנשים שעברו ניתוח חוו סיבוכים שכללו נפיחות בבית השחי וזיהומים לעומת 25% בקרב הנשים שוויתרו על הניתוח.

עורך המחקר מסכם: "אם במהלך 5 השנים הבאות לא יחול שינוי משמעותי בממצאים, ראוי לאמץ בזהירות את הגישה של ויתור על ניתוח הסרת בלוטות לימפה, תחילה במטופלות מבוגרות ובבדיקת כל מקרה לגופו בקרב נשים בנות 50 שנים ומטה".

9.2.2011

עוד על סרטן השד

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …