גלי מוח עשויים לסייע לחולים משותקים

מדענים פיתחו שיטה המאפשרת להמיר את האותות העיצביים הנשלחים בין מקבצים גדולים של תאים במוח לתנועה פיסית.
במחקר חלוצי זה, שפורסם בכתב העת היוקרתי NATURE, התאפשר לחולה משותק לשחק בגירסא העיצבית של משחק המחשב פונג ולפתוח דואר אלקטרוני באמצעות מחשבותיו.
בשיטה הנקראת BRAINGATE SYSTEM משתמשים בחיישנים עדינים ביותר, שעוביים פחות מעובי שערת אדם, שמזהים פעילות תאי מוח. החיישנים מוחדרים כמילימטר אחד לתוך קליפת המוח באזור המפקח על תנועת הגוף וקולטים את גלי המוח שאחראים לתנועות רצוניות.
מעבדים חיצוניים מתרגמים את פעילות המוח לאותות המעובדים במחשב. אותות אלה משדרים פקודות תנועה לרכיב ממוחשב שנע כמו אבר מלאכותי.
החולה המשותק, באמצעות מחשבותיו בלבד, הצליח להזיז סמן על צג המחשב ולפתוח הודעת דואר, לשחק במשחק מחשב ולפתוח ולסגור יד מלאכותית. החולה הצליח, בעזרת היד המלאכותית לתפוס חפצים ויכול כעת לכבות ולהדליק אורות בחדרו.
אומר עורך המחקר, דר לי הוכברג: אחת התוצאות המלהיבות של הניסוי היא שהחולה יכול באופן רצוני להפעיל את האזור התנועתי בקליפת המוח למרות הפגיעה בעמוד השידרה. העובדה כי פעילות זו עדיין קיימת, למרות פציעה שקרתה לפני מספר שנים, מחזקת את יכולתנו לרתום את האותות המשודרים לשליטה על רכיבים חיצוניים.
הצוות העומד מאחורי הפיתוח החדש מאמין כי, בסופו של דבר, תאפשר השיטה לאנשים משותקים להפעיל מחדש את שריריהם, להשיב את שליטת המוח בשרירים דרך מערכת עצבים פיסית ולשלוט באביזרי תקשורת, במיכשור רפואי ובחפצים הנשלטים על-ידי רובוטיקה ממוחשבת.
הדרך עדיין ארוכה משום שהמבחנים הצליחו רק בחולה משותק אחד שבמוחו הושתלו החיישנים.
מסכם עורך המחקר: יש לפנינו עבודה רבה, אך אני מקווה כי יום אחד אוכל לומר שיש בידנו טכנולוגיה שתאפשר לנוע שוב.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.