בימים של דכאון חורף כדאי לצאת בעקבות השמש

מרגיש שפוף? אתה לא במיטבך בבית ובמקום העבודה? אתה אולי אוכל יותר מדי ומסתגר בביתך יותר מדי? יכול להיות שאתה שייך לאותו חוג נרחב של אנשים הלוקים בהפרעת מצב רוח עונתית הנקראת גם דכאון חורף שהיא סוג מתון, יחסית, של דכאון.
ההנחה המקובלת היא שעצבות החורף יורדת עלינו בגלל התמעטות החשיפה לאור האופיינית לימי החורף הקצרים. תסמיני ההפרעה מופיעים בסתיו ועם בוא האביב הם נעלמים. שיאו של דכאון החורף הוא בחודש פברואר בעיקר. כ- 6% מהאוכלוסיה סובלים מדכאון חורף ועוד כ- 14% נוטים להיות יותר עצובים בעונה זו.
אחד ההסברים הנפוצים לתופעה קשור להורמון המלטונין. גופנו מיצר את הורמון המלטונין בעיקר בשעות החשכה, בלילה, לכן הוא מכונה לעיתים הורמון הקדרות. אנשים הלוקים בהפרעת מצב רוח עונתית הם, כנראה, בעלי יצור מוגבר של מלטונין, הפוגע במצב רוחם. נשים, מסיבות שאינן ברורות לוקות פי 3 יותר מגברים בהפרעה זו.
רוב הלוקים בדכאון חורף אינם נזקקים לטיפול מקצועי בבעייתם ועצם המודעות לבעיה מקילה עליהם. מיעוטם נזקק לטיפול ועומדות בפניו שלוש אפשרויות: טיפול תרופתי, טיפול מילולי וטיפול באמצעות אור בהיר.
טיפול מילולי, ובעיקר טיפול הכרתי התנהגותי,מסייע בהפיכת המחשבות השליליות למחשבות חיוביות. טיפול בתרופות נוגדות דכאון מסייע לכמחצית הסובלים וטיפול בעזרת חשיפה למקור אור חזק מסייע ל- 70% מהלוקים בבעיה.
לחלק מן הסובלים מדכאון חורף, יציאה בעקבות השמש היא פתרון המשלב יעילות ונעימות. אם מתאפשר הדבר, יציאה לחופשה בארץ שטופת שמש עשויה להקל. למי שנבצר ממנו לצאת, כך סתם, לחופשה, פעילות גופנית בחיק הטבע, כמו הליכה או ריצה קלה או רכיבה על אופניים, משפרת את הכושר הגופני (ומומלצת לכל אחד החפץ לשמור על בריאותו) ומרחיקה אט אט את עצבות החורף. עדיף לקחת מדי פעם בחורף יום חופש לשם טיול בטבע מאשר להתכרבל בחוסר מעש בשמיכה ולצפות בשידורי טלביזיה משמימים.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.