איך תזונה עשירה בשומן גורמת לסוכרת מסוג 2

מדענים מארה"ב מאמינים שעלה בידם לגלות איך תזונה עשירה בשומן יכולה להיות הזרז לפריצתה של סוכרת מסוג 2 (סוכרת מבוגרים שאינה קשורה לאינסולין).

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה שבארה"ב טוענים שרמות גבוהות של שומן בתזונה מכבות פעילות של אנזים מפתח, שנקרא גליקוסיל-טרנספראז GNT-4A, שמקדם רגישות לגלוקוזה בתאי בטא שבלבלב (תאים שמפרישים את ההורמון אינסולין).

תפקוד לקוי זה של תאי בטא בלבלב הוא, ככל הנראה, בעל תפקיד משמעותי בהופעתה של סוכרת חמורה מסוג 2.

החוקרים הזינו חיות מעבדה בריאות עם תזונה עשירה בשומן, ותאי הבטא בלבלב איבדו את יכולתם לחוש ולהגיב לסוכר הדם. חיות מעבדה שמנות שתפקוד האנזים בהן נשמר לא פיתחו סוכרת.

במחקר, שהתפרסם בכתב העת היוקרתי Nature, החוקר הראשי, דר' ג'יימי מרת, אומר: "הזיהוי של השחקנים המולקולאריים במסלול זה לסוכרת יכול להציב מטרות וגישות טיפוליות חדשות לקראת פיתוח של טיפול מונע יעיל לסוכרת ואולי אפילו טיפול לריפוי סוכרת. ייתכן שיהיה זה אפשרי דרך טיפול גנטי בתאי בטא או טיפול תרופתי להתערב במסלול זה ולסייע לשמר תפקוד תקין של תאי בטא בלבלב".

מהאגודה לחקר סוכרת בבריטניה נמסר בתגובה: "מחקר מעניין ביותר. החוקרים קשרו בין ממצאיהם בחיות מעבדה לבין אותם מסלולים בבני אדם, ועל אף שלא הראו שביכולתם למנוע או לרפא סוכרת מסוג 2, הם הראו זאת כתיאוריה שיש טעם להמשיך ולחקור בה".
עוד על סוכרת

15.8.2011

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …