גברים עם סרטן הערמונית

אבחון מוקדם סרטן השד – אבחון יתר

במשך שנים נשים התבקשו לעבור בדחיפות בדיקות של אבחון מוקדם סרטן השד, בהנחה שככל שהגילוי מוקדם יותר כך ייטב לאישה. במחקר חדש מדווחים מדענים שמההוכחות שמצטברות עולה שלא כך הוא המצב תמיד.

מחקר שנערך בנורווגיה מעריך ש- 15%-25% של מקרי אבחון מוקדם סרטן השד שהתגלה בממוגרפיה לא יגרמו בעיות כלשהן במהלך חיי האישה, אך למרות זאת גידולים אלה מטופלים. כאשר מתגלה גידול מוקדם הוא מוסר באמצעות ניתוח ומטופל לעתים בהקרנות או בכימותרפיה מכיוון שאין דרך חד-משמעית לקבוע איזה גידול הוא מסוכן ואיזה גידול לא יגרום לנזק.

זהו מחקר נוסף שבוחן אבחון מוקדם של סרטן השד כאבחון יתר בעקבות בדיקות ממוגרפיה שגרתיות, שבהן מתגלים גידולים שמתפתחים לאט מאוד או שאינם מתפתחים כלל ושלא יגרמו לתסמינים או לתמותה.

החוקרים בחנו נתונים כלל ארציים מנורווגיה והעריכו שמתוך כל 2,500 נשים שתעבורנה בדיקות ממוגרפיה לגילוי מוקדם יימנע מקרה מוות אחד מסרטן השד, אך 6-10 נשים תעבורנה אבחון יתר ותקבלנה טיפול.

במחקר, שהתפרסם בכתב העת לרפואה פנימית, דר' מטי קלגר, שהובילה את המחקר, אומרת: "חייבים ליידע נשים על האפשרות שבבדיקת ממוגרפיה יתגלו גידולים סרטניים בשד שלעולם לא יסכנו חיים. הדילמה היא שאין דרך טובה לדעת שהגידולים לא יהיו מסוכנים. ברגע שמחליטים לעבור ממוגרפיה צריכים להיות להשלכות הבדיקה בדמות אבחון יתר, שלאחריו נאלצים לקבל, בלית ברירה, טיפול".

החוקרים בחנו קרוב ל- 40,000 מקרי סרטן שד שמהם 7,793 התגלו לאחר בדיקת ממוגרפיה שגרתית. החוקרים מעריכים שבין 1,169 לבין 1,948 מקרים היו אבחון יתר שבעקבותיו נשים קיבלו טיפול שלא הזדקקו לו כלל.

בעיות של אבחון יתר קיימות בסרטן הערמונית, בסרטן בלוטת המגן ובסרטן ריאות. בגלל מה שמכונה רפואה מתגוננת, נוטים רופאים בארה"ב לדווח הרבה יותר על ממצאים חשודים בהשוואה לחבריהם באירופה. יש הממליצים לנקוט בגישה של המתנה דרוכה (WW), אך גישה זו נתקלת בנשים לא מעטות שאינן מוכנות לשבת בחוסר מעש ולהמתין וברופאים שחוששים ליטול אחריות.

3.4.2012
עוד על סרטן השד

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …