ממוגרפיה

ממוגרפיה מגלה יותר סרטן אבל גם יותר אזעקות שווא

טכנולוגיה דיגיטלית הובילה לשיפור בולט בשיעורי גילוי גידולים שחשודים כסרטן השד, אומר רדיולוג מומחה. הדמיות ממוגרפיה משוכללות מגלות יותר גידולים שחשודים כסרטן השד, אבל יש גם יותר אזעקות השווא (גילוי חיובי שגוי), כך נטען במחקר חדש.

ממוגרפיה אבחונית נערכת כאשר ישנם תסמינים מסוימים או ממצאים מחשידים אחרים. ממוגרפיה אבחונית שונה מממוגרפיה שגרתית תקופתית, אומר החוקר הראשי פרופסור בריאן ספרגו.

המחקר החדש מצא כי שיעור גילוי של גידולים שחשודים כסרטן השד עלה ל- 35 גילויים על כל 1,000 ממוגרפיות אבחוניות משנת 2007 ועד לשנת 2013. זוהי עלייה מ- 25 גילויים על כל 1,000 ממוגרפיות בדיווח משנת 2005 של איגוד הפיקוח על סרטן השד.

"שיעור הגילוי הגבוה בא בעקבות המעבר מצילום על גבי פילם לטכנולוגיה דיגיטלית שמאפשרת זיהוי של נגעים קטנים יותר" אומר פרופסור ספרגו מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ורמונט שבארה"ב.

"כמעט 99% מבדיקות הממוגרפיה נעשות כיום בצורה דיגיטלית. אבל מה שמדאיג הוא ששיעור הנשים שמתבקשות לבצע ביופסיה (נטילה בניתוח של דגימה זעירה של רקמה חשודה) עלה מ- 8% ל- 12%. כאשר מבצעים ביופסיה, הסבירות כיום שזה גידול סרטני נמוכה יותר ממה שהיה בעבר. במילים אחרות, יותר חרדה ואי-נוחות, שכרוכות בביצוע ביופסיה, יכולות להתברר כבלתי נחוצות". אומר פרופסור ספרגו.

פרופסור דברה מונטיצ'ילו, מנהלת הוועדה להדמיות שד בקולג' האמריקני לרדיולוגיה, אינה מוטרדת משיעור גבוה יותר של ביופסיות. לטענתה שיעור משופר של גילוי גידולים שחשודים כסרטן השד הוא הממצא החשוב.

"החוקרים מצאו שיפור בולט בשיעור של גילוי גידולים שחשודים כסרטן השד. העלייה במספר הביופסיות אינה מוגזמת".

צוות המחקר השתמש בנתונים שהתקבלו ממשרדי רישום של איגוד הפיקוח על סרטן השד. במחקר נבדקו יותר מ- 400,000 ממוגרפיות  שנערכו על-ידי יותר מ- 400 רדיולוגים ו- 92 מכוני רדיולוגיה, ביותר מ- 265,000 נשים.

החוקרים מצאו כי רק 27.5% מהנשים שעברו ביופסיה אכן לקו בסרטן השד בהשוואה ל- 31.5% בשנת 2005.

מטרת המחקר הייתה לאסוף נתונים סטטיסטיים, ולא לקבוע איך אפשר לשפר שיעור של תוצאות הדמיה "חיובית שגויה" , כלומר שיש ממצא רדיולוגי (חיובי) שלאחר ביצוע ביופסיה מתברר כי איננו סרטני (שגוי), אומרים עורכי המחקר.

החוקרים ערכו השוואה בין הממצאים לבין הסטנדרט המקובל, ומצאו כי בעוד שביצועיהם של 90% מהרדיולוגים היו טובים יותר מהסטנדרט המקובל בשיעור גילוי גידולים שחשודים כסרטן, רק 65% מהם הגיעו לסטנדרט המקובל בהסתברות שנשים עם ממוגרפיה אבחונית חיובית אכן לקו בסרטן השד.

המחקר התפרסם בתאריך 28.2.2017 בכתב העת רדיולוגיה.

עוד על סרטן השד

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …