ירידה קוגניטיבית

זיכרון

ירידה בזיכרון ובשאר היכולות המנטליות הקשורות בגיל, נחשבת בקרב רשויות בריאות רבות כחלק מתהליך הזקנה ולכן לא מוגדרת כמחלה. מחלת האלצהיימר ושיטיון (סניליות) לעומת זאת, הן מחלות מוגדרות. יש דמיון רב בתסמינים הראשוניים בין מחלות אלו לבין ירידה בזיכרון וביכולת המנטלית הקשורה בגיל ולכן, לעתים תכופות, נגרמות טעויות באבחון הבעיה. הירידה ביכולות היא בדרך כלל הדרגתית, בניגוד לירידה פתאומית ביכולת, האופיינית למחלת האלצהיימר. בחלק מן המקרים הירידה ביכולת המנטלית מתבטאת בבעיות זיכרון בלבד ושאר היכולות, כגון: ריכוז, למידה וחשיבה אינן נפגעות. 

תסמינים (סימפטומים) של ירידה בזיכרון

התסמינים הראשונים של ירידה בזיכרון וביכולות מנטליות אחרות הקשורה בגיל הם קושי הולך ומתגבר לחבר בין פרצוף לבין שם, קושי לזכור היכן נמצאים חפצים הנמצאים בשימוש שיגרתי, ובהמשך קשיים בריכוז ובלמידה ובעיות בזיכרון לטווח קצר (דברים שקרו או נאמרו לפני פרק זמן קצר). במקרים חמורים המוגדרים כשיטיון (סניליות) איבוד קשר עם המציאות העכשווית ושקיעה לפרטי פרטים בעבר הרחוק.

טיפול בבעיות זיכרון

אין טיפול תרופתי תיקני לירידה בזיכרון הקשורה בגיל. יש מספר תרופות שאמורות לשפר את היכולת התפיסתית (קוגניטיבית) ולמנוע חוסרים תפיסתיים הקשורים לשיטיון (סניליות), אך יעילותן בשיפור הזיכרון ושאר היכולות עדיין טעונה בדיקה. ישנם מומחים לזיכרון הממליצים על תרגול המוח במטלות שונות בהנחה שהתרגול יצור דפוסי הזכרות בפרטים נשכחים ויביא לפיתוח תבניות נלמדות לשמירת רעננות הזיכרון. יש הממליצים על משחקי קלפים ועיסוק בטריוויה כאמצעי לחידוד הזיכרון.

שינויים מומלצים בתזונה ובאורח חיים

טיפולי רפואה משלימה בבעיות זיכרון

סיכום

ירידה בזיכרון וביכולת המנטלית הקשורה בגיל (ARCD) עלולה להופיע בתחילת שנות החמישים. התסמינים הראשונים שלה הם קושי בחיבור בין פרצוף לשם, קושי באיתור מקומם של חפצים הנמצאים בשימוש שיגרתי וקושי הולך ומתגבר לשמר בזיכרון אירועים עכשוויים. בעיה זו, למרות היותה מטרידה, אינה נחשבת כמחלה אלא כחלק מתהליך ההזדקנות. לעתים הופעת תסמינים של ירידה בזיכרון, במיוחד אם הם מתחוללים בפתאומיות, מצביעה על סיכון למחלת אלצהיימר או שיטיון (סניליות), שהן מחלות הדורשות טיפול והשגחה רפואית. הדרכים לצמצום הבעיה הן תרגול המוח במטלות שונות בהנחה שהתרגול יצור דפוסי הזכרות בפרטים נשכחים ויביא לפיתוח תבניות נלמדות לשמירת רעננות הזיכרון. יש הממליצים על משחקי קלפים ועיסוק בטריוויה כאמצעי לחידוד הזיכרון. השלמות תזונתיות של פוספטידיל-סרין וויטמין B6 נמצאו במחקרים כיעילות בצמצום הבעיה. צמחי המרפא גינקו-בילובה המשפר את זרימת הדם למוח וג'ינסנג הממריץ ומעניק חיוניות עשויים אף הם לסייע. 

עדכון אחרון – 22/7/2010

 

אולי יעניין אותך...

מחלות של החומר הלבן במוח

מחלות של החומר הלבן במוח

החומר הלבן נמצא ברקמות עמוקות של המוח, מתחת לקליפת המוח. החומר הלבן מורכב מתאי תמיכה …