תרופה לירידה במשקל

ירידה במשקל

קרוב לשליש מהאוכלוסייה בישראל הוא בעל משקל יתר. 10% בקירוב מהשמנים הם לא רק מעל למשקל גוף אידאלי, אלא מוגדר, לפי קריטריונים רפואיים, כסובל מהשמנת יתר. השמנת יתר היא גורם סיכון משמעותי לבעיות בריאות רבות, הכוללות: מחלות לבסוכרת, סוגי סרטן חמורים, עקרות, אבני מרה, ערמונית מוגדלת ועוד. ירידה במשקל משפרת באופן משמעותי את הבריאות. במחקר שנערך בקרב 40,000 נשים נמצא שירידה במשקל הגוף שיפרה את בריאותן, את תפקודן ולא פחות חשוב, את שמחת חייהן. הסיכון למוות ממחלות קשות (לב, סרטן, סוכרת) עולה בקרב כל קבוצות האוכלוסייה, נשים וגברים, צעירים ומבוגרים הסובלים מהשמנת יתר. ירידה במשקל ושמירת משקל גוף תקין היא לרוע המזל משימה קשה ביותר לרוב האנשים. 

ירידה במשקל

הטיפול המקובל כולל שינויי תזונה המגבילים את כמות השומן והקלוריות, פעילות גופנית ושינוי דפוסי והרגלי אכילה. הטיפול התרופתי כולל ממריצים וחוסמי ספיגת שומנים. במקרים קיצוניים ימליץ הרופא על ניתוח לקיצור קיבה או על אמצעים אחרים להקטנת קיבולת הקיבה.

שינויים מומלצים בתזונה

ההמלצה המקובלת היא לצרוך תזונה מאוזנת ומגוונת כאשר רכיב השומן בתזונה יספק עד 30% מהערך הקלורי של התזונה היומית. הפחתה דרסטית של רכיב השומן בלבד לא תביא בהכרח לירידה במשקל ועלולה להסב נזק משום שיש צורך בשומן מהתזונה. רצוי להעדיף שומן מן הצומח ולצמצם את צריכת השומן מן החי (בשר, מוצרי חלב וביצים). אכילת ירקות טריים על קליפתם ודגנים מלאים מעשירה את התזונה בסיבים תזונתיים. למרות שאין לסיבים ערך קלורי חשיבותם לשמירת הבריאות ולירידה במשקל היא גדולה. הסיבים מעניקים תחושת מלאות ומקלים על המעוניין לרדת במשקל. הסיבים משפרים את תהליך העיכול ומאפשרים יציאות סדירות. הקפדה על שתייה מרובה של מים מפחיתה במידה מסוימת את תחושת הרעב וטובה לתהליך עיכול תקין. באופן כללי כדי לרדת במשקל צריך לצרוך פחות קלוריות מן התזונה. הגוף אוגר את עודפי הקלוריות בשני אופנים. מאגרי גליקוגן שהם פחמימות מורכבות ורקמות שומן. כאשר נוצר חוסר בקלוריות משתמש הגוף במאגרים הקיימים, תחילה במאגרי הגליקוגן ולאחר מכן ברקמות השומן. הפחתה דרסטית בכמות הקלוריות בתזונה (דיאטת כסאח) אינה מומלצת, משום שבמקרה כזה נוטה הגוף לפרק חלבונים (שרירים) כדי להשלים את המחסור בקלוריות, דבר שעלול לגרום לנזק ארוך טווח. מכיוון שקשה להחזיק מעמד בדיאטה כזו, נוטים רובנו לפיצוי עצמי נמרץ מיד בגמר הדיאטה שפירושו עליה מהירה במשקל וקושי הולך וגובר לרדת במשקל.

שינויים מומלצים באורח חיים

ירידה במשקל היא תהליך ממושך שיבשיל לכדי הצלחה רק אם יתקיימו התנאים הבאים: שינוי הרגלי אכילה גרועים (מזון מעובד, חטיפים וכדומה), שינוי דפוסי אכילה (ארוחות בלתי סדירות), פעילות גופנית מתונה וסדירה, הגבלת כמות הקלוריות (ביצוע מעקב אישי צמוד), תמיכה סביבתית ומוטיבציה גבוהה. ניתן בעזרת יעוץ תזונתי הקיים בכל קופות החולים ובמרכזים הרפואיים לתכנן תזונה מגוונת, טעימה, דלה בקלוריות ועשירה בכל רכיבי התזונה החשובים. בתחום דפוסי אכילה ההמלצה המקובלת היא להרבות בארוחות קטנות במשך כל היום (ארוחת בוקר, ארוחת עשר, ארוחת צהרים, ארוחת אחר הצהרים וארוחת ערב). חשוב שלא לחטוף בין הארוחות. פעילות גופנית מתונה וסדירה (צעידה יומית של 45 דקות למשל) מגבירה את יעילות התזונה דלת הקלוריות, מסייעת בהגדלת הצריכה הקלורית, משפרת את מצב הרוח ומקלה על יצור דפוסי אכילה והתנהגות סדירים. השתתפות בקבוצות הרזיה מעניקה מסגרת תומכת למרזה, כופה עליו לאכול באופן מתוכנן ומגבירה את המוטיבציה לרדת במשקל. קבוצות אלה מונחות בדרך כלל על-ידי תזונאים מקצועיים המעניקים יעוץ שמסייע להתגבר על הקשיים שבדרך למשקל גוף תקין ומספקים דרכים נכונות איך לשמור על ההישג שנרכש בעמל רב.

טיפולי רפואה משלימה בירידה במשקל

סיכום

השמנת יתר מקבלת ממדים של מגפה בעולם המערבי. השמנת יתר היא גורם סיכון משמעותי למחלות קשות מסכנות חיים כמו מחלות לב, סוגי סרטן שונים וסוכרת. ירידה במשקל עם כל הקושי הכרוך בה היא חיונית לשמירת בריאות טובה, להקטנת הסיכון למחלות קשות ולשיפור משמעותי של מראה הגוף ויופיו. ירידה במשקל היא תהליך ממושך שחשוב להקפיד שיהיה הדרגתי ומשולב בשינויים בהרגלי אכילה ובדפוסי אכילה. פעילות גופנית מתונה וסדירה מסייעת רבות להצלחת הירידה במשקל ומעניקה למרזה מצב רוח משופר ויכולת גבוהה יותר לעמוד במשימה. קבוצות הרזיה בפיקוח תזונתי צמוד הן אחת הדרכים היעילות להצליח בירידה במשקל, בעזרת התמיכה הקבוצתית, עידוד המוטיבציה האישית והידע המקצועי של מנחה הקבוצה ניתן להגיע למשקל הגוף התקין ביתר קלות ולשמור על ההישג לאורך זמן. 

עדכון אחרון – 25/7/2010

אולי יעניין אותך...

דיאטה ללא גלוטן

דיאטה ללא גלוטן – סיכון מוגבר לסוכרת

אנשים שצורכים הכי מעט את החלבון גלוטן, מועדים במעט יותר לפתח סוכרת מסוג 2, כך …