בלוטת התריס

בלוטת התריס

תת פעילות של בלוטת התריס (Hypothirodism) הוא מצב בו הבלוטה אינה מתפקדת כשורה וכתוצאה מכך יורדות רמות הורמוני הטירואיד בגוף. ישנן סיבות רבות לתת פעילות של בלוטת התריס. הסיבה הנפוצה ביותר למצב זה היא תוצאה של טיפול רפואי כמו ניתוח או הקרנות לטיפול בעודף פעילות של הבלוטה.
(Hyperthiroidism). מחלה של כשל חיסוני הנקראת השימוטו טירודיטיס היא הסיבה השנייה בנפיצותה לתת פעילות של בלוטת התריס. כמה תרופות, כגון ליתיום, עלולות לגרום לתופעה. גם מחסור חריף ביוד עלול להוביל לתת פעילות של הבלוטה. בעיות בבלוטת יותרת המוח או בבלוטת ההיפוטלמוס שתפקידן לשפעל את הבלוטה, עלולות לגרום למצב המכונה תת פעילות משנית. גם מצב הנקרא גויטר (גדילה לא תקינה של הבלוטה) עלול לגרום לתת פעילות של הבלוטה.

תסמינים (סימפטומים) של בעיות בבלוטת התריס

התסמינים הנפוצים הם: עייפות, רדמת, אי-סבילות, קור, עצירות, עליה במשקל,דיכאון, מחזור מוגבר, עור יבש, נשירת שיער, צרידות.

טיפול בבעיות בבלוטת התריס

הטיפול המקובל הוא מתן של תחליף סינתטי של הורמוני הטירואיד.

שינויים מומלצים בתזונה ובאורח חיים

 

טיפולי רפואה משלימה בבעיות בבלוטת התריס

הקשר בין יוד לבין תפקוד בלוטת התריס הוא מורכב. הגוף זקוק ליוד כדי ליצר את הורמון הטירואיד, מחסור ביוד עלול לגרום לגויטר ולתת פעילות בלוטת התריס.  ברוב הארצות המפותחות המחסור ביוד נדיר ביותר. צריכה מופרזת של יוד עלולה לגרום לתת פעילות של בלוטת התריס או לעודף פעילות. ניתן להשלים חוסרים ביוד בעזרת מולטי-ויטמין (רובם מכילים כ- 150 מק"ג יוד), או השלמות תזונתיות מיוחדות העשירות ביוד. בכל מקרה חשוב להתייעץ עם הרופא לפני נטילת השלמה תזונתית של יוד. מחסור כבד בסלניום ובאבץ עלול לגרום לתת פעילות של בלוטת התריס. במחקר שנערך במשך חודשיים נמצא שהשלמה תזונתית של סלניום הביאה לשיפור משמעותי בתפקוד בלוטת התריס. במחקר ראשוני נמצא שהשלמה תזונתית של ויטמין B3 הביאה לירידה ברמות הורמון הטירואיד. אצל אנשים הסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס נמצא שהיכולת להמיר בטה קרוטן (פרו-ויטמין A) נפגעת. ישנם רופאים הממליצים על נטילת כ- 5000  יבל"א ויטמין A במידה והתזונה היומית חסרה בויטמין זה.

סיכום

תת פעילות של בלוטת התריס נגרמת מסיבות שונות ועלולה לפגוע בתפקודים שונים של הגוף להם אחראית בלוטה זו. הטיפול המקובל הוא מתן תחליף סינתטי של הורמוני הטירואיד (ההורמונים אותם מפרישה בלוטת התריס). לאנשים הסובלים מתת פעילות של בלוטת התריס באופן זמני (דלקת נגיפית בבלוטת התריס למשל) או באופן קבוע, מומלץ לבצע בדיקות דם בהן יבדקו תפקוד בלוטת יותרת המוח (TSH), רמת הורמון הטריאודוטירונין (T3) ורמת הורמון טירוקסין (T4) . 

עדכון אחרון – 14/7/10

 

 

 

אולי יעניין אותך...

תרופות לערמונית מוגדלת

תרופות לערמונית מוגדלת ולנשירת שיער- והסיכון לדיכאון

תרופות לערמונית מוגדלת כמו פרוסקר או תרופות להקרחה בתבנית גברית פרופסיה שנמצאו קשורות לסיכון מוגבר …