לב מוגדל

מהו לב מוגדל?

הרופא אמר שיש לנו לב מוגדל. מה זה לב מוגדל? מהן הסיבות לכך ומה הקשר לבריאותנו?המונח לב מוגדל מתייחס ללב שגדול יותר מהממוצע לגילו ולממדי גופו של בעליו. ישנן משמעותיות רבות ללב מוגדל ולא כולן צריכות לעורר דאגה.

לב מוגדל מאובחן, בדרך כלל, בשיקוף חזה שגרתי בהדמיית רנטגן שמראה שהצל של הלב גדול יותר ממה שהיה צריך להיות יחסית לממדי בית החזה של הנבדק. ההבדל בין לב מוגדל לבין לב נורמאלי אינו בהכרח עצום. אצל אדם בעל ממדי גוף ממוצעים קוטר החדר השמאלי צריך להיות 5 סנטימטרים. אם הקוטר הוא 6.3 סנטימטרים הוא מוגדל בצורה בלתי תקינה.

לעיתים בבדיקת חשמליות הלב (ECG) אפשר להבחין שהלב מוגדל. השיטות המדויקות ביותר לקביעת ממדי הלב הן בדיקת תהודת הלב (אקו לב) והדמיה בתהודה מגנטית (MRI). בשיטות אלו ניתן למדוד את ממדי כל חלק של הלב בדיוק של מילימטרים.

אם הלב מוגדל, חשוב שהרופא יקבע איזה חלק ממנו מוגדל, בכמה הוא מוגדל, ומדוע הוא גדול יותר. אם הנבדק הוא אתלט, קרוב לודאי שהאימון הגופני הגדיל את הלב. אתלטים אולימפיים יכולים להיות בעלי שריר לב כה גדול שיכול להראות כלב חולה בצורה רצינית, דבר שבדרך כלל אינו נכון, למרות כי לב מוגדל הוא סימן לבעיית רקע לבבית.

החדר השמאלי של הלב יכול להיות מוגדל בגלל לחץ דם גבוה או כתוצאה מהתקף לב. החדר הימני יכול להיות מוגדל בגלל מחלת ריאות או חור בתוך הלב. מסתם לבבי פגום יכול לגרום להגדלת הלב וכך גם שתייה מופרזת של אלכוהול. הפרעות מולדות (גנטיות) יכולות אף הן להביא להתפתחות בלתי תקינה של סיבי שריר הלב ולגרום לו היות מוגדל.

כך או כך, מאוד הגיוני ואף חשוב לברר אצל הרופא במדויק למה התכוון באומרו לנו לב מוגדל. צריך לשאול את כל השאלות עד שתתברר התמונה כולה.

עוד על מחלות לב

עדכון אחרון 18.2.2009

אולי יעניין אותך...

משאבת לב

משאבת לב מושתלת יכולה להשיב ללב את תפקודו המלא

חוקרים מצאו כי משאבת לב ששימשה כתמיכה באי-ספיקת לב בקרב מטופלים שהמתינו להשתלת לב, השיבה …

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.