המערכת החיסונית

המערכת החיסונית

המערכת החיסונית היא רשת של רקמות, אברים, תאים, בלוטות וחומרים שתפקידם לספק הגנה לגוף. ישנם שני סוגים של הגנה חיסונית בגוף – חיסון מולד וחיסון נרכש.

ההגנה המולדת קיימת בגוף ותפקידה לספק את קו ההגנה הראשון מפני גורמי חוץ מזיקים. מערכת זו כוללת למשל את העור, הריריות וחומצת הקיבה, שתפקידם למנוע באופן פיזי מן החיידקים להגיע לרקמות הפגיעות. ההגנה הנרכשת היא קו ההגנה השני מפני זיהומי חוץ. יכולת זו מתפתחת במשך החיים כתוצאה ממאבק מוצלח בגורם זיהום. מערכת זו זוכרת באמצעות נוגדנים את גורמי הזיהום שפלשו לגוף ויש לה תשובה מוכנה ויעילה להשמדתם. מסיבה זו מי שלקה באדמת למשל, יחלה בה רק פעם אחת, בדרך כלל, למרות שהוא עלול להיחשף בשנית למחוללי המחלה. לרוע המזל מערכת זו אינה מזהה, למשל, את נגיפי השפעת משום שהם מסווים את עצמם ולכן יש הכרח לצאת שוב ושוב למאבק אתם. 

תסמינים (סימפטומים) של מערכת חיסונית חלשה

תסמינים של תפקוד חיסוני לקוי הם: הצטננות ושפעות תכופות, זיהומי טפילים חוזרים ונשנים, זיהומים קלים שהופכים לחמורים, הופעתם של זיהומי חיידקים שמערכת חיסונית בריאה מונעת אותם בדרך כלל.

טיפול במערכת חיסונית חלשה

הטיפול המקובל במערכת חיסונית חלשה הוא מתן חיסונים לשפעת, לדלקת ריאות, לצהבת ושאר זיהומים. מתן אנטיביוטיקה כטיפול מונע. מתן אינטרפרונים להמרצת המערכת החיסונית, הזרקת נוגדנים בשעת הצורך והקפדה מפני חשיפה לגורמי זיהום.

שינויים מומלצים בתזונה ובאורח חיים

טיפולי רפואה משלימה לחיזוק המערכת החיסונית

סיכום

תפקידה של המערכת החיסונית הוא לספק לנו הגנה מפני גורמי זיהום חיצוניים (חיידקים, נגיפים, פטריות וכדומה). קו ההגנה הראשון כולל את העור, הריריות וחומצות העיכול. קו הגנה זה מונע באופן פיזי את מעבר גורמי הזיהום לרקמות הפגיעות. קו ההגנה השני הוא מערכת המייצרת נוגדנים, שהם תשובה מוכנה לסוגי זיהום מוגדרים. מספר צמחי מרפא והשלמות תזונתיות נמצאו כמחזקים את המערכת החיסונית, ומספר שינויים בתזונה ובאורח החיים ישפיעו על תגובה חיסונית נמרצת יותר לגורמי הזיהום. 

עדכון אחרון – 26/7/2010

 
 

 

 

אולי יעניין אותך...

זאבת

זאבת (לופוס)

זאבת (לופוס) היא מחלה אוטואימונית דלקתית כרונית שמתחוללת כאשר המערכת החיסונית שלנו תוקפת את רקמות …