אי-סבילות ללקטוזה

שיטת פאולה

שיטת פאולה – התעמלות השרירים הטבעתיים – הינה שיטה ייחודית המבוססת על היכולת הטבעית של הגוף לרפא את עצמו. בתרגול השיטה מופעלים השרירים הטבעתיים, שרירים הנמצאים סביב פתחים שונים בגופנו, ואשר פועלים בפעימות של כווץ-שחרור, פתיחה-סגירה.
פאולה גרבורג, ממציאת השיטה, גילתה כי שרירים טבעתיים שונים פועלים כמערכת אחת הקשורה ביחסי גומלין לכל מערכות הגוף. השיטה משתמשת בעיקרון זה לשכלול היכולת, לשיפור איכות החיים ולריפוי.

סוד השרירים הטבעתיים

מערכת השרירים הטבעתיים – הספינקטרים – היא מערכת פונקציונלית (תפקודית) ולא אנטומית. המערכת כוללת את השרירים הטבעתיים סביב העיניים, הפה, צינור השתן ופי הטבעת, וכן שרירים שאינם טבעתיים: הגבות, גלגל העין, נחיריים, לשון, אוזניים, כפות ידיים ורגליים. מערכת השרירים הטבעתיים קשורה באופן מיוחד לסרעפת ומשפיעה על מערכות העיכול, כלי הדם, העצבים, הנשימה, השתן, המין ועל שרירי הגוף כולם.

מערכת השרירים הטבעתיים היא ראי לגוף וההפך  חוסר איזון באחד מהם ישתקף בשני: חוסר איזון בשריר טבעתי ישפיע על יתר השרירים הטבעתיים ועל כל מערכות הגוף הקשורות, וההפך: חוסר איזון במערכות הגוף ישפיע על אחד או יותר מהשרירים הטבעתיים. התיקון יבוא, בשני המקרים, באמצעות הפעלת שריר טבעתי.

תרגול בשיטת פאולה, כלומר הפעלה רצונית חוזרת ונשנית של שריר טבעתי כלשהו, מהדהדת ביתר שרירי מערכת הספינקטרים ובגוף כולו. במילים אחרות, התרגול יוצר תגובות שרשרת המממשות את פוטנציאל הגוף לרפא את עצמו. כל אחד משרירי המערכת יכול להיות מפתח לאיזון הגוף כולו. שריר טבעתי תקין יכול להיות מפתח לאיזון שריר טבעתי מרוחק – חלש, רפוי, או מתוח. באופן דומה נשתמש בספינקטר תקין כמפתח לטיפול בשרירי שלד. כמו כן נוכל להשפיע בעזרת ספינקטר רצוני על מערכות פנימיות בלתי רצוניות.

התרגילים בשיטה פשוטים מאוד, וחוזרים על עצמם, הם נעשים באופן רצוני אך תוצאותיהם בלתי רצוניות. לדוגמה  בשיטה פאולה לא יאמר כיצד לעמוד ואיך להחזיק את הבטן או הגב, אלא יינתן תרגיל של אחד הספינקטרים שיגרום ליציבה נכונה. לא תינתן הנחיה כיצד לנשום, אלא יינתן תרגיל המשפיע באופן לא רצוני על הסרעפת ועל השרירים הבין-צלעיים וכתוצאה מזה הנשימה תשתפר. המתרגל לא יתבקש להרפות במכוון את הגוף, אך ההרפיה תיווצר מאליה כתוצאה של הפעלת הספינקטרים.

תרגול שיטת פאולה

בשיטת פאולה, מומלץ להקדיש מידי יום זמן מיוחד לתרגול. התרגול יעשה בדרכים הבאות:

תרגול עם מודעות לתגובות שרשרת. התרגול נעשה בתשומת לב ובריכוז, ומאפשר התבוננות בהתרחשויות ספונטניות שנובעות מכל תרגיל שנקראות תגובות שרשרת. ככל שלומדים להקשיב, לשים לב, ולא להתערב בתגובות השרשרת, מגלים כיצד תרגול של אחד השרירים הטבעתיים, אם הוא מבוצע לאורך זמן, הוא נקודת מוצא להתרחשויות רבות, שמגיעות, בסופו של דבר, לנקודות התורפה ומתקנות אותן.

תגובות השרשרת ייחודיות לכל אדם על פי מצבו, ולכן משתנות מאדם לאדם. התגובות אף משתנות אצל אותו אדם בזמנים ובמצבים שונים. מכיוון שתגובות השרשרת עונות על צרכים שונים, הן נחוות ונראות אצל כל אחד באופן שונה. לדוגמה  אם כמה אנשים מתרגלים תרגיל של כיווץ ושחרור עפעפיים, יתכן כי אחד מהם יכנס להרפיה עמוקה, השני לפעילות נשימתית ואולי להפקת קולות, השלישי לתנועתיות זעירה, הרביעי לתנועתיות סוערת ואחרים יגיעו למחוזות רגשיים או מדיטטיביים. תרגול כזה מבוסס על ההנחה כי רק כשיש נכונות לוותר על הצורך לשלוט בגוף, לוותר על הצורך בהפרדה ובמידור, מתאפשר ריפוי אמתי ועמוק. למרות זאת, פעמים רבות הריפוי מתחולל דווקא כאשר התרגילים מבוצעים ללא כל מודעות לתגובות השרשרת המתרחשות בגוף.

תרגול ללא מודעות לתגובות שרשרת. במקביל להיתר לאפשר את מגוון התגובות, קיימים בשיטה היתר והרשאה שלא לחוות ולהרגיש כלל את תגובות השרשרת. במקרה זה תגובות השרשרת מתרחשות באופן שהמתרגל, שמרוכז בבצוע התרגיל בלבד, אינו ער להן.

תרגול ללא תרגיל. עבודה ללא תרגיל נקראת עבודה חופשית: ללא גירוי של תרגיל כלשהו, יש התחברות ישירה לתנועתיות ספונטנית ולמקורות הריפוי של הגוף. עבודה זו אינה כרוכה בהפעלת שרירים טבעתיים, והיא נגזרת מהבנת פוטנציאל הריפוי הגדול הקיים בתגובות השרשרת.

תרגול כליווי לחיים וכטבע שני. אופי התרגילים מאפשר לשלבם בקלות בחיי היום יום: בפעולות יום יומיות הכרחיות: אכילה, שתייה, ישיבה, עמידה, התיישבות, קימה, עליה, ירידה והליכה. בפעילות כגון: נהיגה, צפייה בטלוויזיה, עבודה מול המחשב, במהלך טיסות, בעמידה בתור, בזמן בישול, קריאה, ושיחה. בפעילויות מקצועיות: ריקוד, שירה, משחק, ספורט, נגינה, גם כשהן נעשות שלא לצורך מקצועי. בכל הפעילויות האלה התרגול יכול להיעשות באופן מכני, כמעט ללא תשומת לב, ובדרך כלל אין חשים בהדהודו בגוף. תגובות השרשרת לתרגיל מתרחשות גם ללא תשומת לבנו, ומובילות לשינוי הרגלים, ליציבה נכונה, נשימה מותאמת לפעילות, קואורדינציה משופרת, וביצוע פעולות בטונוס שריר נכון. תרגילים אלה, הנעשים כבדרך אגב במהלך הפעילויות השונות, מגיעים לאותם מקומות בגוף הדורשים איזון: משככים כאבים, מרפים שרירים הזקוקים לכך, מחזקים שרירים חלשים, ומחזירים מערכות גוף פנימיות לעבודה תקינה. הטמעת התרגילים בפעילויות השונות מוסיפה לבריאותנו ולשיפור היכולות שלנו, והתרגילים הופכים במהרה לטבע שני.

יתרונות שיטת פאולה

העבודה בשיטת פאולה מחייבת להתמיד בתרגילים לאורך זמן. ההתמדה מפתחת: תשומת לב לפרטים, יכולת להתמודד עם מסגרות, משמעת, מיקוד, ריכוז, העמקה, בטחון עצמי, שליטה עצמית וחיזוק הקשר לגוף. הצורך לאפשר את תגובות השרשרת והעבודה החופשית מפתחים: היפתחות ללא-מודע, יצירתיות, פתיחות, התבוננות, קשב, זרימה, קבלה עצמית, תחושת ערך עצמי, אותנטיות ואינדיבידואליזם. השיטה מתאימה לכל גיל, מצב מנטלי  רגשי ופיזי, ומעניקה למתרגלים מפתחות להרגלים טובים יותר, לבריאות משופרת ולאיזון פיזי ונפשי. לאחר תקופת לימוד בהדרכת מורה, התלמיד רוכש כלים לעזור לעצמו, לשפר את בריאותו ולקנות איכות חיים טובה בכוחות עצמו. יתרונות שיטת פאולה:

  • כלי להתפתחות אישית, חיזוק הדימוי העצמי והביטחון העצמי, יצירת קשר מיוחד עם הגוף וחיבור לאותנטיות, לביטוי רגשי, לחיוניות וליצירתיות.
  • רפואה מונעת – שמירה על תפקוד תקין של המערכות השונות וחיזוק הגוף.
  • שינוי דפוסי תנועה והרגלים לא נכונים.
  • שכלול היכולת – מתאים לעוסקים בפיתוח קול, נגינה, ריקוד ומשחק.

באיזה מצבי בריאות יכולה שיטת פאולה לסייע?

  • דרכי הנשימה – בעיות נשימה שונות כגון: אסתמה, ברונכיטיס, סטרידור.
  • בעיות אורתופדיות – בעיות ביציבה, כאבי גב, עקמת, קיפוזיס, כאבי צוואר ועורף, כאבי ברכיים, כאבי מפרקים, דלקות מפרקים.
  • מערכת העיכול – עצירות, שלשול, תסמונת המעי הרגיז, טחורים, פיסורה, פיסטולה, אי שליטה בסוגר פי הטבעת, צניחת חלחולת, צרבות.
  • דרכי השתן – אי שליטה בסוגר השופכה, תכיפות ודחיפות במתן שתן, שלפוחית שתן רגיזה, הרטבת לילה, צניחת שלפוחית השתן, ערמונית מוגדלת.
  • מערכת המין – חיזוק שרירי רצפת אגן הירכיים, צניחת רחם, צניחת נרתיק, כאבי מחזור, סדירות מחזור, וגיניסמוס (התכווצות בלתי רצונית של שרירי הנרתיק שמסבה כאבים בעת קיום יחסי מין), בעיות בתפקוד מיני.
  • הריון ולידה – ליווי במהלך הריון, הכנה ללידה, תפקוד בלידה, שיקום לאחר לידה.
  • שיקום – לאחר תאונות וניתוחים, שיתוק , שבץ מוחי, פציאליס.
  • מחלות ניווניות כגון טרשת נפוצה, פרקינסון.
  • כאבי ראש ומיגרנות.
  • בעיות של מיתרי הקול – צרידות, יבלות.
  • מתחים, בעיות ריכוז, קשיי שינה, חרדות הפרעות פוסט טראומטיות.
  • ילדים – בעיות הרטבה, הפרעות קשב וריכוז, בעיות התפתחותיות שונות, שיתוק מוחין.

 מחקרים מדעיים והכרה בשיטת פאולה

במרוצת השנים נערכו מחקרים רבים שבחנו את יעילות השיטה. ממצאי המחקרים שבים ומאששים את תרומתה הייחודית של שיטת פאולה לפתרון פשוט, בטוח ויעיל של מגוון בעיות בריאות. במחקר, שהתפרסם בשנת 2005, נבדקה השפעת השיטה על ואגיניסמוס (התכווצות בלתי רצונית של שרירי הנרתיק שמסבה כאבים בעת קיום יחסי מין). מסכם עורך המחקר: טיפול בואגיניסמוס המבוסס על תרגילי ההרפיה לפי שיטת פאולה הוא פשוט, בטוח, ומאוד יעיל בהשוואה לטיפולים המסורתיים.

השיטה נבדקה גם כדרך לטיפול בפגועי חוט השדרה. אומרת עורכת המחקר: שיטה זו של התעמלות מתאימה לטיפול בפגועי חוט השדרה. באמצעותה ניתן להזין באותות חלקים במערכת העצבים המרכזית הנמצאים מתחת לאזור הפגוע ובאמצעותם להפעיל אברים חיוניים.

שיטת פאולה מוכרת על-ידי חלק מקופות החולים שצרפו אותה לסל הטיפולים המשלימים שלהן.

 

אולי יעניין אותך...

רזברטרול

רזברטרול שמצוי ביין אדום יכול לעזור לחולי סוכרת

תוסף  התזונה רזברטרול כנראה מסייע להגמשת כלי דם נוקשים בחולי סוכרת מסוג 2, כך נמצא …