סמן ביולוגי

סמן ביולוגי בדם יכול לסייע בחיזוי משך החלמה מזעזוע מוח

חוקרים מהמכונים הלאומיים לבריאות בארה"ב (NIH) מצאו כי חלבון מסוים בדם יוכל להיות סמן ביולוגי קליני חשוב שיזהה טוב יותר ספורטאים שזקוקים לזמן החלמה ממושך יותר לאחר זעזוע מוח לפני שהם שבים לפעילות ספורטיבית מלאה. המחקר התפרסם בתאריך 9.1.2017 בכתב העת נוירולוגיה.

על אף שמיליוני מקרים של זעזועי מוח שקשורים בפעילות ספורטיבית מתרחשים מדי שנה בארה"ב, אין בנמצא בדיקת דם אמינה שיכולה לחזות משך החלמה ומוכנות של הספורטאי לשוב לפעילות. המחקר החדש הראה שמדידת רמות של חלבון טאו בדם יכולה להיות מכשיר אובייקטיבי שיסייע במניעת חזרתם של ספורטאים לפעילות מוקדם מדי ובמניעת הגדלת סיכון לפגיעה נוירולוגית נוספת.

חלבון טאו קשור גם להתפתחות מחלת אלצהיימר ומחלת פרקינסון, והוא סמן לנזקים נוירולוגיים בעקבות פציעות מוח חמורות.

"השגחה על ספורטאים כדי שיהיו מוגנים יותר מפני השלכות ארוכות טווח של זעזועי מוח חשובה לספורטאים, למאמנים, להורים ולאוהדים. בעתיד מחקר זה יעזור לפתח בדיקת מעבדה מהירה ואמינה שתוכל לזהות ספורטאים שנמצאים בסיכון גבוה לתסמינים כרוניים בעקבות זעזוע מוח" אומרת החוקרת הראשית, דר' ג'סיקה גיל מנהלת המחלקה למחקר פציעות ראש במכון הלאומי למחקר סיעודי בארה"ב.

ספורטאים שחוזרים לפעילות לפני שהחלימו באופן מלא מזעזוע מוח נמצאים בסיכון ארוך טווח לסבול מכאבי ראש כרוניים, מסחרחורות ומחוסרים קוגניטיביים עם זעזועי מוח חוזרים ונשנים. כמחצית מהספורטאים בקולג' מחלימים מתסמיני זעזוע מוח תוך 10 ימים, אבל בקרב הספורטאים האחרים התסמינים יכולים להיהפך לכרוניים.

צוות המחקר בראשותה של דר' גיל בחן שינויים ברמות חלבון טאו בעקבות זעזועי מוח שקשורים לספורט בספורטאים וספורטאיות במכללות כדי לקבוע האם רמות גבוהות של חלבון טאו קשורות למשך החלמה ממושך יותר.

"שילוב סמן ביולוגי אובייקטיבי כמו חלבון טאו במערך ההחלטות על שובו של ספורטאי לפעילות תפחית, בסופו של דבר, את הסיכונים הנוירולוגיים שקשורים בזעזועי מוח מרובים בקרב ספורטאים" אומרת דר' גיל.

קבוצה של 632 ספורטאים מענפי ספורט שונים, כגון: כדורגל, פוטבול, כדורסל הוקי ועוד מאוניברסיטת רוצ'סטר שבארה"ב עברה, לפני תחילת העונה, בדיקת דם של רמות חלבון טאו ובחינות קוגניטיביות כדי לקבוע מהי הנורמה. הספורטאים נמצאו במעקב במהלך העונה כדי לזהות מקרים של זעזועי מוח. בקבוצת המחקר נכללו 43 ספורטאים שלקו בזעזוע מוח במרוצת המחקר, אליהם צורפה קבוצת ביקורת של 37 ספורטאים שלא לקו בזעזוע מוח וקבוצה נוספת של 21 סטודנטים בריאים שאינם ספורטאים שלא לקו בזעזוע מוח.

בעקבות אירוע של זעזוע מוח ניטלו דגימות דם משלושת הקבוצות, דגימה ראשונה 6 שעות לאחר האירוע, דגימה שניה 24 שעות לאחר האירוע, דגימה נוספת לאחר 72 שעות ודגימה אחרונה 7 ימים לאחר זעזוע המוח.

ספורטאים עם זעזוע מוח שנזקקו להחלמה ממושכת לפני שחזרו לפעילות (יותר מ- 10 ימים לאחר זעזוע מוח) נמצאו כבעלי ריכוזים גבוהים יותר של חלבון טאו בכל הבדיקות בהשוואה לספורטאים שחזרו לפעילות תוך פחות מ- 10 ימים. שינוי זה נצפה הן בקרב גברים והן בקרב נשים ובכל סוגי הספורט שנבחנו.

מהממצאים עולה כי שינויים ברמות חלבון טאו שנמדדו תוך 6 שעות מאירוע של זעזוע מוח יכולים לספק מידע קליני אובייקטיבי כדי ליידע את כל הנוגעים בדבר על זמני החלמה חזויים ומתי בטוח לחזור לפעילות ספורטיבית.

עוד על בדיקות דם

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …