בדיקת ca 15-3

מהי המטרה של בדיקת ca 15-3?

מטרת הבדיקה היא לעקוב אחר הענות לטיפול בסרטן שד פולשני ולבדוק הישנות של הופעתו. אנטיגן הסרטן 15-3 הוא תוצר תקין של תאי השד. גידולים סרטניים בשד מובילים ליצור מוגבר שלו ושל אנטיגן נוסף CA 27.29.

CA 15-3 אינו גורם להופעת סרטן, אלא הוא חלבון המסוכך תאים סרטניים ולכן הוא סמן שימושי להופעת גידולים סרטניים במהלך המחלה.

מכיוון שסמן זה אינו ספציפי דיו, אין הוא משמש לגילוי מוקדם של סרטן השד. השימוש העיקרי בו הוא למעקב אחר הענות הגוף לטיפול בסרטן השד וכאמצעי לחיזוי הישנות הופעת גידולים סרטניים בשד.

 

מתי יש לבצע בדיקת ca 15-3?

בדיקת CA 15-3 תיערך כחלק מקבוצת בדיקות בעת הופעת סרטן השד בכדי לסייע בקביעת מאפייניו ובכדי להתאים לו את הטיפול המיטבי. אם רמות CA 15-3 גבוהות מלכתחילה, אזי תשמשנה הבדיקות החוזרות למעקב אחר הענות הגוף לטיפול. בדיקה זו אינה נערכת, בדרך כלל כאשר היה גילוי מוקדם של הסרטן, משום שבמקרה כזה רמות CA 15-3 אינן מוגברות.

 

מהי משמעות התוצאות של בדיקת ca 15-3?

באופן כללי, ככל שרמות CA 15-3 גבוהות יותר, כך רמת התפתחות סרטן השד וגודלו של הסבל הנגרם מן הגידול. רמת CA 15-3 נוטה לעלות כאשר הסרטן גדל. לאחר הופעת גרורות, הרמות הגבוהות ביותר של CA 15-3 נצפות כאשר הגיעו הגרורות לעצמות ו/או לכבד.

רמות קלות עד מתונות של CA 15-3 עלולות להופיע במספר מצבי בריאות, כגון: סרטן בכבד או בלבלב, שחמת, בעת גידולים שפירים ולעיתים אף אצל אנשים בריאים.

תשובה שלילית אינה מבטיחה כי הנבדק אינו לוקה בסרטן. בשלבים הראשונים של המחלה קשה לאתר שינויים ברמות CA 15-3. בנוסף כדי לדעת שב- 30% ממקרי סרטן שד מתקדם, אין סיכוך של CA 15-3 על הגידול הסרטני.

 

אולי יעניין אותך...

בדיקה לגילוי זאבת

בדיקה לגילוי זאבת

בדיקת נוגדנים לגרעין התא היא בדיקה לגילוי זאבת ומחלות אוטואימוניות אחרות נוגדנים לגרעין התא הם …