בדיקות של מחלות שעוברות במין (STD)

זיבה, קלמידיה ועגבת הן שלוש מחלות שכיחות שמועברות במגע מיני (STD). מחלות שעוברות במין נגרמות על-ידי זיהום של חיידקים. אם אישה הרה לוקה במחלות אלו, זה יכול להוביל להפלה או לזיהום אצל התינוק לפני הלידה ובמהלכה.

תינוק שנפגע על-ידי מחלות שעוברות במין יכול לסבול מסדרת בעיות בריאות רציניות כמו זיהומים בעיניים, זיהומים במפרקים, זיהומים בדם, עיוורון או בעיות נשימה. חלק מבעיות בריאות אלו מסכן את חיי התינוק. גם בריאותה של האישה נמצאת בסכנה בגלל מחלות שמועברות במגע מיני. הטיפול הטוב ביותר נגד מחלות שעוברות במין הוא נטילת אנטיביוטיקה כדי להיפטר מזיהומי החיידקים לפני כניסה להריון או לפני הלידה.

בבדיקות של מחלות שעוברות במין לגילוי קלמידיה וזיבה מזהים את החיידק עצמו בדגימה. יש הבודקים דגימה של שתן ויש שבודקים דגימה ממשטח צוואר הרחם. אם התשובה היא חיובית קיים זיהום של המחלה שמחייב טיפול.

בבדיקות של מחלות שעוברות במין לגילוי עגבת נערכת בדיקת דם לזיהוי נוגדנים שמיוצרים בגוף כמענה לזיהום. הבדיקה אינה מבחינה בין זיהום ישן לבין זיהום קיים, לכן אם התשובה היא חיובית יש לערוך בדיקות נוספות כדי לוודא שמדובר בזיהום שיש לטפל בו או בזיהום שחלף. תוצאת בדיקה שלילית פירושה שאין כרגע זיהום, אך אפשר שהזיהום חדש מדי מכדי לגלות אותו.

נשים רבות וגברים רבים אינם יודעים כי לקו במחלה שמועברת במגע מיני, לכן מקובל, באופן שגרתי, לבצע בדיקות לגילוי מחלות שעוברות במין, במיוחד לפני כניסה להריון. טיפול מוקדם מקטין את הסיכוי שהתינוק ידבק במחלה.

מומלץ לבצע בדיקות לגילוי מחלות שמועברות במגע מיני אצל שני בני הזוג לפני כניסה להריון ולקראת הלידה בשליש השלישי להריון. 

 

אולי יעניין אותך...

איבופרופן בהריון

בדיקת פיברונקטין עוברי לחיזוי לידה לפני זמנה

בדיקת פיברונקטין עוברי מתבצעת אם אישה שנמצאת בין שבוע 24 להריון לבין שבוע 34 להריון …