בדיקת אסטרוגן

מהי המטרה של בדיקת אסטרוגן?

המטרה של בדיקת אסטרוגן בדם היא למדוד את רמות הורמון זה אצל נשים בעלות מחזור חודשי לא סדיר, נשים הסובלות מוסת לא תקין או דימום כבד, נשים עם בעיות פוריות, נשים עם תסמינים של גיל המעבר או נשים עם בעיות הורמונליות אחרות. גברים עם סימני מין משניים של נשים זקוקים אף הם לבדיקה.

אסטרוגן הוא קבוצה של הורמונים האחראיים על התפתחות אברי המין הנשי ועל התפתחות סימני מין משניים נשיים. אסטרוגן הוא אחד מהורמוני המין העיקריים בנשים. אצל גברים הוא קיים, בדרך כלל, בכמויות קטנות.

תהליך הביוץ (חריגת ביצית מן השחלה) מתחולל בעקבות הפרשת הורמון מבלוטת יותרת המוח הממריץ את התאים המקיפים את הביציות בשחלות ליצר אסטרוגן. כאשר האסטרוגן מגיע לרמות מסוימות מופרש הורמון נוסף מן המוח הגורם לחריגתה של ביצית ולהתכוננותה להפריה.

ישנם שלושה סוגים עיקריים של אסטרוגן: אסטרון, אסטרדיול ואסטריול. אסטרון הוא סוג האסטרוגן העיקרי לאחר גיל המעבר. אסטרדיול הוא סוג האסטרוגן העיקרי בגיל הפריון. רמות תקינות שלו מאפשרות תהליך ביוץ שסופו הפריה והריון. בנוסף מסייע האסטרדיול בשמירת בריאות השלד וברמות תקינות של כולסטרול אצל נשים בגיל הפריון. אסטריול הוא סוג האסטרוגן העיקרי בעת ההריון.

 

מתי יש לבצע בדיקת אסטרוגן?

כאשר מופיעים תסמינים, אצל נשים בגיל הפריון, המצביעים על תסמונת קדם ווסתית או דימום כבד, יזמין הרופא בדיקת אסטרוגן. בדיקה זו עשויה להתבצע גם אצל נשים בגיל המעבר החוות תסמינים כגון: גלי חום, הזעת לילה, נדודי שינה ותנודות חריפות במצב הרוח. נשים המקבלות טיפול הורמונאלי חליפי, תעבורנה בדיקת אסטרוגן לצורך הערכת יעילות הטיפול.

אם קיימות בעיות פוריות, תתבצענה בדיקות אסטרוגן במהלך המחזור החודשי, בכדי להגיע לתזמון מיטבי של הטיפול ההורמונאלי.

בעת ההריון, עשוי הרופא להזמין בדיקת אסטרוגן כחלק ממעקב אחר תקינות התפתחות העובר ברחמה של האם.

 

מהי משמעות התוצאות של בדיקת אסטרוגן?

רמות מוגברות או מופחתות של האסטרוגן לסוגיו, נצפות במצבי בריאות רבים. בדרך כלל, חשוב לרופא יותר לאתר את המגמה (רמות אסטרוגן בקו עליה או בקו ירידה) מאשר לקבל תוצאה פרטנית.

רמות מוגברות של אסטרוגן נצפות במהלך הריון תקין ובעת הגעה לבגרות מינית, אך גם כאשר מופיעים גידולים סרטניים בשחלה, באשכים או בבלוטת האדרנל. חשוב לזכור לכן שהאבחון המדויק אל לא להתבסס רק על תוצאת בדיקה אחת, ואם קיים חשש יש לבצע בדיקות נוספות בכדי לשלול או לאשש את האבחון הראשוני.

רמות מופחתות של אסטרוגן נצפות במספר תסמונות, לאחר גיל המעבר, בעת הפלה, בעקבות הפרעות אכילה (אנורקסיה) וכתוצאה מתרגול גופני מופרז.

 

אולי יעניין אותך...

דלקת כבד נגיפית מסוג C

בדיקת קורטיזול

מהי המטרה של בדיקת קורטיזול? המטרה של בדיקת קורטיזול היא לאבחן תסמונת קושינג או מחלת …