בדיקות תקופתיות וחשיבותן

עם התפתחותם של שירותי הבריאות הציבוריים, יותר ויותר חולים ומשפחותיהם לוקחים חלק פעיל יותר בהשגחה על בריאותם.
רפואה מונעת הוא התחום בו אנו יכולים ליטול אחריות רבה יותר ולשלוט על בריאותנו. נטילת האחריות על בריאותנו תאריך את תוחלת חיינו ותשפר את איכותם. ביצוע בדיקות תקופתיות שגרתיות לאיתור בעיות בריאות נפוצות הוא צעד פשוט ויעיל לשיפור חיינו.

בדיקות תקופתיות שגרתיות

בדיקות תקופתיות שגרתיות הן בעלות תפקיד מרכזי ברפואה המונעת. לבדיקות אלה ישנם שני יתרונות גדולים:

תמריץ לשינוי. אנשים הנראים כבריאים לכאורה, יוכלו ללמוד איך לשמור טוב יותר על בריאותם, אם בבדיקה תקופתית שגרתית תתגלה, למשל, רמה גבולית של כולסטרול בדמם, או פוליפ מדמם במעיהם. תוצאות הבדיקה יאפשרו לנבדקים לעשות מעשה שיפחית את הסיכון ואת הסבירות ללקות במחלה שמסכנת חיים או שמובילה למוגבלות גופנית.

גילוי מוקדם. לפני הופעתם של תסמינים ברורים, או לפני שזוהה סיכון מוגבר למחלה זו או אחרת, בדיקות תקופתיות שגרתיות תסייענה באיתור המחלה בתחילת התהוותה ובשלבים בהם ניתן לטפל בה ביעילות ובהצלחה רבים יותר.

בדיקות תקופתיות הן שיגרה שמן הראוי לאמץ אותה כדי להישאר בריאים. רצוי ביותר לבצע בדיקות תקופתיות שגרתיות, גם אם אין נוכחות של תסמינים. שיגרה מבורכת זו עשויה להיות הדרך הקלה והיעילה למניעת מחלות או האמצעי לקבלת טיפול מוצלח יותר בהן.

בדיקות תקופתיות, לפי קבוצות גיל שונות, שמומלץ לבצען באופן שיגרתי:

ילודים ותינוקות. בדיקות שכיחות של הפרעות בחילוף החומרים ובדיקות של מחלות זיהומיות. אם הילוד או התינוק נמצאים בסיכון, בדיקות גנטיות, בדיקת ברזל ושחפת.

ילדים עד גיל 12. בדיקת השמנת יתר. אם הילדים בסיכון, בדיקת סוכרת, כולסטרול, סרטן העור ושחפת.

גיל ההתבגרות. בדיקת השמנת יתר. אם נמצאים בסיכון, בדיקת צוואר הרחם, בדיקת מחלות מין, סוכרת, כולסטרול, סרטן העור ושחפת.

מבוגרים עד גיל 30. סרטן השד, סרטן הרחם, מחלות מין, כולסטרול, השמנת יתר, יתר לחץ דם, סרטן העור. אם נמצאים בסיכון, סוכרת ושחפת.

מבוגרים בין 30 ל- 50. סרטן השד, סרטן הרחם, כולסטרול, השמנת יתר, יתר לחץ דם, סרטן העור, תפקודי בלוטת המגן. אם נמצאים בסיכון, מחלות מין, סרטן המעי הגס, סוכרת, אוסטאופורוזיס, סרטן הערמונית ושחפת.

מבוגרים מעל לגיל 50. סרטן השד, סרטן הרחם, סרטן המעי הגס, כולסטרול, השמנת יתר, יתר לחץ דם, אוסטאופורוזיס, סרטן העור ותפקודי בלוטת המגן. אם נמצאים בסיכון, מחלות מין, סוכרת, סרטן הערמונית ושחפת.

מודעות עצמית כמפתח לשמירת הבריאות

ידע הוא כוח, וניהול ידע בריאותי נצבר הוא נכס שלא יסולא בפז. בכדי להגביר את היכולת למנוע בעיות בריאות עתידיות, חשוב לדעת את העבר הרפואי של המשפחה, חשוב לתעד את החיסונים שניתנו וחשוב לדעת מהן בעיות הבריאות שיש סיכון להתפתחותן. רצוי ביותר לשוחח עם הרופא על שינויים באורח חיים ובהרגלי תזונה שישמרו על בריאות טובה יותר וחיוני ללמוד מן הרופא את משמעותן המדויקת של תוצאות הבדיקות שנערכו. יש לפעול, בעצה אחת עם הרופא, לבניית שיגרה של בדיקות תקופתיות המותאמת באופן אישי, ובנוסף לנושאי הבריאות האישיים שיבחנו מעת לעת, חשוב לבדוק באורח תדיר את לחץ הדם, את משקל הגוף, את מצב החיסונים, את בריאות הפה והשיניים ואת הראיה והשמיעה.

לבריאות!

 

אולי יעניין אותך...

בדיקת מוח העצם

מהי המטרה של בדיקת מוח העצם? המטרה של בדיקת מוח העצם היא להעריך את רמות …