טיפול גני

ספירת תאי דם אדומים

מהי המטרה של ספירת תאי דם אדומים?

מטרת ספירת תאי דם אדומים היא לאתר שינויים במספר תאי הדם האדומים בזרם הדם. תאי הדם האדומים, המיוצרים במוח העצמות, נושאים חמצן מן הריאות לתאי הגוף ומשיבים דו תחמוצת הפחמן מן התאים לריאות. שינוי במספר תאי הדם האדומים מוביל, בדרך כלל, גם לשינוי ברמות ההמוגלובין. כאשר ערכי ההמוגלובין ותאי הדם האדומים יורדים מתחת לטווח התקין, הנבדק מוגדר כסובל מאנמיה.

מתי יש לבצע ספירת תאי דם אדומים?

ספירת תאי דם אדומים היא חלק מבדיקות תקופתיות שמומלץ, לאנשים בריאים, לבצען אחת לשנה. ספירת תאי דם אדומים היא, בדרך כלל, חלק מספירת דם כללית הנערכת אם קיים חשש לאנמיה או שקיימות בעיות דימום.

מהי משמעות התוצאות של ספירת תאי דם אדומים?

ערך מספרי גבוה מצביע על אפשרות קיומה של מחלת לב מולדת, על סיכון להתייבשות, מחלת ריאות ועל יצור יתר של תאי דם אדומים במוח העצמות. ערך מספרי נמוך עלול להצביע על אנמיה, דימום (פנימי או חיצוני), מחלת כליות, כשל במוח העצמות (כתוצאה מטיפולי הקרנות או גידול סרטני, למשל), תזונה לקויה וחוסרים תזונתיים של ברזל, חומצה פולית, ויטמין B12 וויטמין B6.

לאנשים החיים בהרים גבוהים יש כמות מוגברת של תאי דם אדומים, זאת בגלל דלילות החמצן באוויר הרים המחייבת את הגרים בהם לפתח מערכת משוכללת יותר לקליטת חמצן.

אולי יעניין אותך...

שקיעת דם

מהי המטרה של שקיעת דם? מטרת בדיקת שקיעת דם היא לעקוב אחר פעילות דלקתית בגוף …