סיכון לסוכרת

תסמונת טיטצה

תסמונת טיטצה, או בשמה המורחב, קוסטו-כונדריטיס, נקראת על שם רופא גרמני בשם אלכסנדר טיטצה. תסמונת זו מתארת כאב פנימי, עמום או עז, בתוך חלקו העליון של בית החזה, שמקורו בדלקת בסחוסי הצלעות העליונות בפרקים המחברים אותן לעצם החזה. לעיתים מלווה התסמונת בנפיחות ואדמומית באזור מפתח הלב. תסמונת זו עלולה להיות מקור לדאגה רבה לסובלים ממנה, בגלל שתסמיניה דומים לתסמיני התקף לב או תעוקת לב.

תסמינים (סימפטומים) של תסמונת טיטצה

הכאב בקדמת בית החזה עלול להיות מתמשך ועמום או עז וחולף. הכאב עלול להחמיר בעת נשימה עמוקה, ואזור הכאב עלול להיות רגיש למגע. לעיתים תופיע נפיחות ואדמומית באזור מפתח הלב. הכאב מתגבר, בדרך כלל, בזמן תנועה נמרצת של בית החזה, כאשר מתעטשים או משתעלים, ואז עלול הכאב להופיע בכמה מקומות בעת ובעונה אחת. הכאב עלול גם להיות מוקרן לזרוע ומלווה בתחושת לחץ בחזה. תסמינים אלה מופיעים גם בעת התקף לב, ולכן הכרחי תמיד להתייחס אליהם ברצינות רבה כדי להפריך את האפשרות שמדובר בבעיה בלב ולאושש את האבחנה שמדובר בסוג של דלקת במפרקי הצלעות העליונות. כ-10% מהתלונות על כאבים בחלל החזה מאובחנים כקוסטו-כונדריטיס או כתסמונת טיטצה.

מהם הגורמים לתסמונת טיטצה?

ברוב המקרים, הסיבה להופעת תסמונת טיטצה היא ממקור בלתי ידוע. בשאר המקרים הבעיה עלולה להופיע בעקבות זעזוע נפשי (טראומה) ישיר, בעקבות פעילות גופנית מופרזת ונמרצת של פלג הגוף העליון ובעקבות זיהום בדרכי הנשימה העליונות המלווה בשיעול רב.

מתי כדאי לגשת לרופא

אם הכאב בחזה, עמום או עז, הוא מתמשך, ואינו חולף מיד מעצמו, יש למהר ולגשת לרופא. מכיוון שכאבים בחלל החזה עלולים להופיע בעת התקף לב, הפרעות בקצב הלב, דלקת ריאות, התקפי חרדה או בהלה, בעת צרבתפיברומיאלגיה, צלעות שבורות או סדוקות, ועוד, ימהר הרופא להפריך תחילה את החששות הכבדים באמצעות בדיקות בהן יבחן תפקודו של הלב. גם דרכי הנשימה תיבדקנה באופן יסודי. בכדי לאושש את האבחנה שאכן מקור הכאב הוא בתסמונת טיטצה, יבדוק הרופא האם יש נפיחות ואדמומית באזור מפתח הלב, האם המקום רגיש למגע, (אם נמצאה רגישות למגע באזור סחוסי עצם החזה בין הצלע השנייה עד לצלע השביעית, האבחון יהיה, קרוב לוודאי, תסמונת טיטצה), והאם בית החזה הוא סימטרי (בית חזה לא סימטרי עלול להצביע על טראומה כמקור הבעיה).

טיפול בתסמונת טיטצה

אם האבחון הוא חד משמעי והכאב קשה מנשוא, ימליץ הרופא על זריקה באזור הסחוסים הדלוקים שתכיל תערובת של לידוקאין עם קורטיקוסטרואיד. במקרים אחרים יסתפק הרופא במתן של משככי כאבים בשילוב עם תרופות אנטי דלקתיות. כמו כן ימליץ הרופא על קירור אתר הכאב בעזרת רטיות קרח או לחלופין רטיות חמות לפרקי זמן של כ- 20 דקות לסירוגין. הרופא ימליץ גם על מנוחה ועל פעילות גופנית מתונה. תסמונת טיטצה חולפת, בדרך כלל, תוך כמה שבועות או חודשים ספורים ונדיר שהיא אורכת יותר מ- 6 חודשים.

טיפולי רפואה אלטרנטיבית בתסמונת טיטצה

טיפולים במגע ובעיקר שיטת פלדנקרייז מסייעים לחולי אוסטאוארטריטיס  בעיקר על ידי שיפור טונוס השרירים המספק אחיזה טובה יותר ותנועתיות נכונה יותר לשלד ולפרקים. גם במחקרים בהם נמצא שהסחוס נשחק כמעט לחלוטין, אפשר התרגול בשיטת פלדנקרייז, הן בטיפול הקבוצתי והן בטיפול האישי, להגדיל את טווחי התנועה של המפרק הפגוע ולהשיב את החולה לפעילות כמעט סדירה.

סיכום

תסמונת טיטצה מתאפיינת בכאבים בתוך בית החזה שסיבתם היא דלקת במפרקי הצלעות העליונות, במקום חיבורן לעצם החזה. תסמיני הבעיה דומים, לעיתים, מאוד לתסמיני התקף לב ולכן הם מעוררים פחד רב בעת הופעתם. חשוב לגשת מיד לרופא כדי להפריך במהירות את החשש מפני התקף לב או בעיה חמורה בדרכי הנשימה. לאחר שבוצע אבחון מדויק, הטיפול בבעיה הוא בעזרת טיפולי חום או קור באזור הכואב, משככי כאבים ותרופות אנטי דלקתיות, ובמקרים חמורים, זריקות המכילות קורטיזון לפרקים הכואבים. השלמות התזונה גלוקוזאמין, כונדרואטין ו-MSM , שנמצאו יעילות לטיפול בשחיקת סחוסים (אוסטיאו-ארטריטיס) יקלו אף הן על הבעיה. צמחי מרפא המסייעים בשיכוך כאבים, כגון: פלפל אדום, סירפד, גינגר ובוסווליה עשויים אף הם לעזור. תסמונת טיטצה חולפת תוך כמה שבועות או חודשים ספורים, ולעיתים נדירות נמשכת יותר מ- 6 חודשים.

עדכון אחרון – 29/7/2010

 

 

 

 

 

אולי יעניין אותך...

שבר ליס פרנק

שבר ליספרנק

שבר ליספרנק הוא פציעה בחלק האמצעי של כף הרגל. מטופלים עם פציעות ליספרנק חווים נפיחות …