תשלום מחברות תרופות – רופאים רבים מדי מקבלים

רופאים אמריקנים רבים מקבלים תשלום מחברות תרופות, אבל רק מעט מהמטופלים שלהם מודעים לקשרים כספיים אלה, כך נמצא במחקר חדש.

חוקרים ראיינו 3,500 מטופלים ולאחר מכן בדקו את גובה התשלומים והמתנות שקיבלו הרופאים של אותם מטופלים. הבדיקה נערכה באתר ממשלתי שנקרא Open Payments, אתר באינטרנט שמתעד תשלומים של חברות תרופות וחברות של ציוד רפואי לרופאים.

במחקר נמצא כי במהלך השנה שעברה, 65% מהמטופלים ביקרו אצל רופאים שקיבלו מתנות או תשלום מחברות תרופות או מחברות של ציוד רפואי, אך רק 5% מהמטופלים היו מודעים לקשרים הכספיים בין הרופאים לבין תעשיית הבריאות.

מטופלים שביקרו רופאים מומחים מסוגים מסוימים היו מועדים, בסבירות גבוהה עוד יותר, לפגוש רופא שקיבל תשלום מהתעשייה. לפי הממצאים למשל, 85% מהאורתופדים קיבלו תשלומים ו- 77% מהגניקולוגים זכו לתגמול נאה מהתעשייה.

המחקר התפרסם בחודש מרץ 2017 בכתב העת לרפואה פנימית כללית.

"מהממצאים עולה כי אם חשבנו שהרופא שלנו אינו מקבל כסף או מתנות מתעשיית התרופות או הציוד הרפואי, קרוב מאוד לוודאי שטעינו" כך אומרת עורכת המחקר, פרופסור ג'נבייב פם-קנטר מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת דרקסל שבארה"ב.

"מטופלים צריכים להיות מודעים לכך שהתמריצים שהרופאים מקבלים יכולים להוביל אותם לפעול, לא תמיד, לטובת המטופלים שלהם. ככל שמטופלים יהיו מודעים יותר לעובדה שנותני השירות הרפואי שלהם מתוגמלים על-ידי בעלי עניין וערים בקשר לאפשרויות טיפול אחרות, כך יוכלו להחליט טוב יותר מה מתאים להם". אומרת פרופסור פם-קנטר.

חוקרת משנה במחקר זה, פרופסור מישל מלו, מהמחלקה לחקר רפואה ומשפט באוניברסיטת סטנפורד שבארה"ב  אומרת: "חברות התרופות יודעות זה זמן רב כי אפילו מתנות קטנות יכולות להשפיע על רופאים, והמחקר נותן תוקף לרושם זה שקבלת מתנות או תשלומים אכן יוצרת תחושות של הדדיות ויחסי גומלין".

המידע באתר הממשלתי Open Payments מראה שהשווי הממוצע בארה"ב של תשלום או מתנה שמתקבל מחברות התרופות והציוד הרפואי עומד על 193$. אך כשהחוקרים התמקדו רק ברופאים שמטופליהם השתתפו במחקר, התברר כי השווי הממוצע של התשלום או המתנה שהתקבלו מהתעשייה עמד על 510$ – פי 2.5 יותר מהממוצע הלאומי בארה"ב.

"אנחנו יכולים, לכאורה, להתנחם במחשבה שהתשלום או המתנה הם עניין של מה בכך בגלל שהממוצע הלאומי לכל הרופאים הוא נמוך, אך חשיבה מנחמת שכזאת מטשטשת את העובדה כי רוב המטופלים פוגשים רופאים שמקבלים את התשלומים הגבוהים ביותר" מסכמת פרופסור פם-קנטר.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …