תרופה לשפעת ממריצה החלמת פגיעות ראש

חוקרים מדווחים שהטיפול הראשון שנמצא כמחיש החלמה של פגיעות ראש חמורות שנגרמות על-ידי נפילות או תאונות דרכים הוא תרופה זולה לשפעת שהתועלות המשניות שלה התגלו במקרה לפני כמה עשורים.

חולים שסבלו פגיעות ראש קשות שקיבלו תרופה לשפעת בשם אמנטדין החלימו מהר יותר ממטופלים שקיבלו פלסבו. לאחר 4 שבועות, יותר מטופלים בקבוצה שקיבלה את התרופה לשפעת יכלו לתת תשובות אמינות של כן ולא, לבצע הוראות או להשתמש בכף או במברשת שיער, דברים שרק מעטים מהם יכלו לבצע בהתחלה. הרבה פחות מטופלים שקיבלו אמנטדין נותרו במצב צמחי, 17% מול 32% בקרב מקבלי פלסבו.

במחקר, שהתפרסם בכתב העת היוקרתי New England Journal of Medicine, החוקר הראשי, דר גוזף גיאצינו מבית החולים השיקומי בבוסטון שבארה"ב, אומר: "רופאים רבים התחילו להשתמש בתרופה אמנטדין לפציעות ראש לפני שנים, אבל עד עתה אף מחקר גדול לא הראה שהתרופה פועלת. התרופה ממריצה את מהירות ההחלמה, והיא יכולה להעניק תקווה לאוכלוסיית חולים שנחשבה במקומות רבים כחסרת תקווה".

התרופה אמנטדין היא תרופה גנרית זולה שאושרה בשנות ה-60 של המאה הקודמת כטיפול בשפעת. הרמז הראשון על כך שאפשר ויש לה שימושים נוספים הופיע כמה שנים מאוחר יותר כשנמצא שהתרופה שיפרה תסמיני מחלת פרקינסון בקרב מטופלים בבית אבות שקיבלו אותה נגד שפעת. נמצא שלתרופה יש השפעה על מערכת הדופמין במוח, שאחראית בין שלל תפקודיה גם לתנועה ולערנות. מאוחר יותר אושרה לאמנטדין גם התוויה נגד מחלת פרקינסון.

המחקר נערך בו זמנית בארה"ב, בדנמרק ובגרמניה ונטלו בו חלק 184 מטופלים עם פציעת ראש חמורה שגילם הממוצע עמד על 36 שנים. כשליש מהם היו במצב צמחי, כלומר ללא הכרה אך עם תקופות של ערות. השאר נמצאו בהכרה מינימלית והפגינו סימני ערות מבוימים. הם טופלו במשך 1-4 חודשים לאחר הפציעה, משך זמן שבו מטופלים רבים משתפרים בכוחות עצמם.

מחצית המטופלים קיבלו באופן אקראי את התרופה ומחציתם השנייה קיבלה פלסבו (תרופת דמה) למשך 4 שבועות. בשתי הקבוצות נצפה שיפור קטן אך משמעותי, אבל קצב השיפור בקבוצת התרופה היה מהיר יותר. כשהופסק הטיפול קצב השיפור בקבוצת התרופה הואט והפך לזהה בשתי הקבוצות תוך שבועיים.

מסכם דר גיאצינו: "המחקר היה קצר, ההשפעה ארוכת הטווח של הטיפול אינה ידועה, אך ערכו האמתי של הטיפול הוא בהמרצת תהליך ההחלמה, וזה לא עניין של מה בכך, מתי לא היינו קופצים משמחה אם היה מתברר שקצב ההחלמה מהיר יותר"?

1.3.2012

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …