התקדמות של מחלת פרקינסון

תרופה לפרקינסון בגרסת משאף לשליטה בתסמיני המחלה

השפעה של תרופה לפרקינסון בשם לבודופה בצורת גלולה יכולה להתפוגג, גרסת משאף של התרופה יכולה במקרה כזה להציל את המצב, כך נטען במחקר חדש.

גרסת משאף של התרופה (שאיפה של התרופה בצורת אבקה ישירות לריאות) לבודופה, תרופה לפרקינסון, יכולה לעזור למטופלים שחווים את תסמיני המחלה בין נטילת גלולה אחת לשנייה (נטילת התרופה בבליעה למערכת העיכול). כך נטען במחקר חדש.

אומרים החוקרים: התרופה לבודופה יכולה לסייע לחולי פרקינסון לשלוט ברעידות, בנוקשות ובקושי לשמור על שיווי משקל וקואורדינציה שמאפיינים את המחלה. אך במרוצת שנתיים של טיפול, כמעט מחצית המטופלים חווים אובדן מהיר ובלתי צפוי של שליטה מוטורית בין נטילת גלולה אחת לשנייה, כאשר השפעת התרופה מתפוגגת ונעלמת בין המינונים.

החוקר הראשי, מייקל ליפ, סגן נשיא למחקר ופיתוח בחברת התרופות אקורדה אומר: "פרקי הזמן שבהם התרופות מפסיקות להשפיע, הם אחד התחומים העיקריים שבהם אין מענה הולם לצורכים הרפואיים של חולי מחלת פרקינסון. פרקי זמן אלה הולכים ונעשים תכופים יותר עם התקדמות המחלה. שימוש בגרסת משאף של לבודופה במקביל לנטילת גלולות לבליעה יכול להיות פתרון מעשי עבור כ- 70% ממטופלי מחלת פרקינסון בארה"ב. במחקר בדקנו את גרסת המשאף של לבודופה כדי לגלות באיזה שיעור גרסה זו יכולה לשמר את התפקוד המוטורי בקרב אנשים שחווים פרקי זמן שבהם התרופה לבליעה אינה משפיעה כראוי. הנבדקים במחקר יכלו להשתמש בעצמם במשאף כאשר חוו מצב שבו התרופה לא השפיעה. תקופות בהן התרופה אינה משפיעה משבשות באופן ניכר את חיי החולים במחלת פרקינסון ומקשות מאוד על בני משפחותיהם, לכן מתן תרופה לפרקינסון במשאף הוא בעל פוטנציאל לעזור  להפחית את אותם שיבושים".

במהלך המחקר בחן הצוות את השפעת לבודופה במשאף על כלבים, 18 מתנדבים בריאים ו- 24 חולי מחלת פרקינסון שחוו לפחות 2 פרקי זמן בהן התרופה לא השפיעה על אף שנטלו אותה בצורת גלולות לבליעה. תרופה לפרקינסון שניתנה באמצעות משאף נספגה במהירות ואפשר היה להבחין בה בזרם הדם תוך 5 דקות, לעומת 20 דקות שנדרשו לתרופה לבליעה להיספג בזרם הדם. חולי פרקינסון הפגינו תפקוד מוטורי משופר לאחר ששאפו את התרופה. גרסת המשאף נתגלתה כבטוחה ללא תופעות לוואי כמעט למעט שיעול קל.

כמיליון אנשים לוקים במחלת פרקינסון בארה"ב, 350,000 מהם חווים פרקי זמן בהם אין לתרופה השפעה על מצבם המוטורי.

המחקר התפרסם ב- 12.10.16 בכתב העת מדע שמתורגם לרפואה.

עוד על מחלת פרקינסון

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …