תקשורת בין חיידקים

תקשורת בין חיידקים יכולה להוביל לפיתוח אנטיביוטיקה חדשה

מדענים מהאוניברסיטה העברית בירושלים גילו גורם תקשורת בין חיידקים שמאפשר לחיידקים לדבר אחד עם השני ושיכול להביא למותם באמצעות מנגנון השמדה עצמית. לגילוי זה תהיינה השלכות משמעותיות שיכולות להוביל לפיתוח סוג חדש של תרופות אנטיביוטיות.

חיידק נחשב באופן מסורתי ליצור חד-תאי. הוכחות מחקריות שהולכות ונאספות מצביעות על כך שחיידק, רק לעיתים רחוקות, מתנהג כיצור בודד. החיידקים הם חברים בקהילה שבה מתקיימת תקשורת בין הפרטים, ולכן יש לקהילה התנהגויות רב-תאיות מסוימות.

במאמר, שהתפרסם בכתב העת היוקרתי Science, מתארים החוקרים גורם תקשורת חדש שגילו שמיוצר על-ידי חיידק המצוי במעיים שנקרא E.Coli. גורם תקשורת בין חיידקים החדש מופרש מן החיידק ומשמש כאיתות תקשורת בין החיידקים החד-תאיים.

צוות המחקר, בראשותה של פרופסור חנה אנגלברג-קולקה, מצא שגורם התקשורת שנוצר בחיידקי E.Coli יכול לשפעל את מנגנון ההשמדה העצמית שקיים בכרומוזום של החיידק שיביא למותו כאשר מתקיימים תנאי עקה. לכן תואר הגורם החדש כגורם מוות חוץ תאי (EDF).

מותו של חיידק בודד הוא סוף דרכו, אך במצבים מסוימים הוא הופך ליעיל עבור קהילת החיידקים בכללותה. בתנאי עקה ודחק משופעל EDF ומותה של תת-קהילה של חיידקים מאפשר את הישרדות כלל הקהילה.

הבנת האופן שבו מתפקד גורם המוות החוץ תאי יכולה להוביל לפיתוח סוג חדש ויעיל יותר של אנטיביוטיקה שתמריץ את מותם של חיידקי E.Coli במעיים וקרוב לוודאי גם את מותם של סוגים אחרים רבים של חיידקים מזיקים שיש בהם מנגנון השמדה עצמית.

2.11.2007

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …