תינוקות לומדים לדבר גם על-ידי קריאת שפתיים

תינוקות אינם לומדים לדבר רק משמיעת קולות. מחקר חדש טוען תינוקות לומדים לדבר גם מקריאת שפתיים. תהליך זה מתחולל בשלב הקסום שבו המלמול חסר הפשר של התינוק משתנה בהדרגה להברות ובהמשך למילה הראשונה אבא או אימא.

מדענים באוניברסיטת פלורידה שבארה"ב, שחוקרים איך תינוקות לומדים לדבר, גילו שבגיל 6 חודשים לערך, תינוקות מתחילים למקד את מבטיהם לשפתי האנשים שמדברים אתם.

הפסיכולוג ההתפתחותי, דר' דוד לבקוביץ, שהוביל את המחקר, מסביר: "התינוק, כדי לחקות אותנו, צריך ללמוד איך להניע את שפתיו כדי לייצר את הקול ששמע. זהו תהליך מורכב ביותר. למעשה לא נזקקים התינוקות לזמן רב כדי להטמיע את תנועות השפתיים שיוצרות את הצלילים הבסיסיים. תינוקות בני שנה שבים וממקדים את מבטם בעיני המדבר אתם, אלא אם הם שומעים קולות בלתי מוכרים של שפה זרה ואז הם דבקים בקריאת שפתיים".

המחקר החדש, שהתפרסם בכתב העת של האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב, מספק הוכחה נוספת לחשיבות של הקדשת זמן איכותי לקשר עין עם התינוק להתפתחות מיומנויות השפה שלו, דבר שחשוב, כנראה, הרבה יותר מהפעלת תקליטור פופולרי לתינוקות.

שאלה שעולה ממחקר זה היא האם תינוקות עם הפרעות התפתחותיות, כולל אוטיזם, לומדים לדבר באותו אופן, או שמא הם עושים זאת בדרך שונה שיכולה להיות אות אזהרה מוקדם.

גילוי האופן שבו תינוקות לומדים לדבר אינו רק כדי לספק את הסקרנות. נוירולוגים מעוניינים לדעת איך לעודד את התהליך כאשר נראה שאין הוא מתקיים בזמן הראוי. כמו כן מסייע הדבר לנוירולוגים להבין איך המוח מרשת את עצמו בתחילת החיים כדי ללמוד את כל סוגי הדברים.

מלמולי התינוק משתנים בגיל 6 חודשים לערך להברות בשפתו של התינוק עד שמופיעה המילה הראשונה, בדרך כלל לפני גיל שנה.

מחקר רב  התמקד בצד הצלילי של הדיבור, בקולות שמשמיעים הורים באופן אינטואיטיבי. מדענים יודעים שגובה הצליל מושך את תשומת לב התינוקות, והקצב מצביע על צלילי המפתח. מחקרים הראו שתינוקות שמצטיינים בהבחנה בצלילים של אימהות קריאה (התנועות) בהגיעם לגיל שנה הם בעלי אוצר מילים עשיר יותר ובעלי מיומנויות טרום-קריאה בגן הילדים.

מדענים יודעים זה זמן רב שתינוקות מסתכלים על פניהם של הדוברים אליהם כדי לקבל הכוונה חברתית לגבי מה שנאמר. כמו מבוגרים הם מסתכלים בעיניים, דבר שמעביר להם מסרים לא-מילוליים חשובים, כמו רגשות שקשורים למילים ולאן לכוון את תשומת הלב.

צוות המחקר בראשותו של דר' לבקוביץ ביקש להתקדם צעד נוסף ולבחון האם תינוקות מסתכלים גם על השפתיים כדי לקבל הכוונה, משהו בדומה לקריאת שפתיים של מבוגרים שעוזרת לפענח מה שנאמר בסביבה רועשת. הצוות בחר כ- 180 תינוקות שחולקו לפי קבוצות גיל של 4, 6, 8, 10, ו- 12 חודשים. הראו לתינוקות קטעי וידאו באנגלית ובספרדית. אביזר שהורכב לראשי התינוקות על גבי סרט ראש רך עקב אחר מה שהתינוק מיקד אליו את מבטו ולמשך כמה זמן.

החוקרים מצאו מעברים דרמטיים בתשומת הלב של התינוקות. כאשר דובר באנגלית, בני 4 חודשים התמקדו בעיקר בעיניים. בני 6 חודשים השקיעו זמן זהה בהתמקדות בעיניים ובפה. בני 8 ו- 10 חודשים התמקדו בעיקר בפה, ובגיל 12 חודשים תשומת הלב החלה לשוב לעיני המדבר. דר' לבקוביץ טוען שזה הגיוני שבגיל 6 חודשים תינוקות מתחילים להתבונן בתנועות שפתיים, מכיוון שבגיל זה יש למוחם את היכולת לשלוט בתשומת הלב ולא רק להסתכל באופן אוטומטי לכיוון הרעש. אך מה קורה לתינוקות שהורגלו לשמוע אנגלית כאשר הם שומעים ספרדית? תינוקות בני 12 חודשים מתבוננים יותר בתנועות השפתיים כדי לנסות לפענח את הקולות שאינם מוכרים.

19.1.2012

עוד על התפתחות תינוקות

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …