טיפול גני

תאי דם אדומים סינטטיים

מדענים בארה"ב פיתחו תאי דם אדומים סינטטיים שמחקים את הרכות, הגמישות ויכולת נשיאת חמצן של תאי דם אדומים טבעיים. תאים אלה יוכלו לשמש לנשיאת תרופות וכאמצעי אבחון.

הפיתוח שנעשה באוניברסיטת קליפורניה שבארה"ב, התפרסם בכתב העת של האקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב.

במחקר מודים המדענים שעל אף שתאי הדם הסינטטיים הביאו להתקדמות רבה בהולכת תרופות, אין הם משתווים לרמת התחכום של תאי הדם האדומים הטבעיים.

תאי דם אדומים הם סוג של תאי דם בעלי יכולת ההתרבות הגבוהה ביותר. אלה הם תאים בעלי התמחות גבוהה, יש להם צורה, נפח והרכב ייחודיים והם גמישים מבחינה מכאנית. תכונות אלו הופכות אותם לבעלי ביצועים ביולוגיים יוצאים מן הכלל. תפקידם העיקרי הוא להוביל חמצן, והחוקרים אומרים שהתאים הסינטטיים החדשים עושים זאת אף הם באופן טוב מאוד, ומשמרים ב- 90% את יכולתם להוביל חמצן לאחר שבוע.

פרופסור סמיר מטרגוטרי שהוביל את קבוצת המחקר והפיתוח אומר: "היכולת לייצר מוליכים ביומטריים גמישים לנשיאת חומרי ריפוי ואבחון פותחת עולם שלם של אפשרויות של הולכת תרופות ויישומים דומים. יש לנו את הידע להנדס תאי דם אדומים סינטטיים שיובילו רכיבי תרופה הן בכמוסות זעירות לשחרור מבוקר והן על פני השטח של התאים".

צוות הפיתוח ייצר את התאים הסינטטיים על-ידי בניית תבנית דמוית סופגנייה זעירה מפולימר. את התבנית ציפו בתשע שכבות של המוגלובין וחלבונים אחרים, ולאחר מכן הסירו את תבנית הליבה והותירו חלקיקים בקוטר של 5 מיקרונים, בעלי גודל, צורה וגמישות, ויכולת נשיאת חמצן כמו תאי דם אדומים טבעיים.

החוקרים טוענים שהגמישות המוגברת של התאים שיצרו הופכת אותם לטובים הרבה יותר ממוליכים ביולוגיים אחרים שפותחו כדי לשאת תרופות. הגמישות המשופרת מאפשרת לתאים הסינטטיים להיכנס ולזרום בתעלות שצרות מקוטרם המקורי, להימתח בתגובה לזרימה ולשוב ולקבל צורה דמוית דיסק כאשר הם יוצאים.

23.12.2009

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …