טיפול מוזיקלי בכאבים

שיכוך כאבים בעזרת אביזר חדש לגירוי חוט השדרה

שיכוך כאבים באמצעות אביזר שמייצר אותות חשמליים בתדירות גבוהה יכול לחסום תשדורות של כאב למוח טוב יותר מאביזר שמייצר אותות חשמליים בתדירות נמוכה.

גירוי חשמלי בתדירות גבוהה של חוט השדרה יכול להעניק הקלה בכאבים כרוניים חמורים באופן יעיל יותר מהגירוי החשמלי המקובל בתדירות נמוכה, כך נטען במחקר חדש.

החוקרים מדווחים כי בדיקה ראשונית של האביזר, שנקרא מערכת סנזה, העלתה שהאביזר הפחית כאבי רגלים וכאבי גב לפחות ב-50% בקרב 80% מהמטופלים. ביקורת לאחר שנתיים גילתה כי 76% מהמטופלים עם כאבי גב כרוניים המשיכו לחוות כאב מופחת, כך גם 73% מהמטופלים עם כאבי רגליים כרוניים.

"במשך 40 השנים האחרונות, נהגנו להשתמש בגירוי חשמלי בתדירות נמוכה להקלה על כאבי רגלים וכאבי גב. זה נחשב לטיפול מוצלח יחסית שבו כמחצית המטופלים חוו הקלה של 50% בכאב" כך אומר דר' לאונרדו קפורל מהמרכז למחקר קליני במכון קרולינה לטיפול בכאב בניו-יורק שבארה"ב.

מערכת סנזה ומערכות אחרות לגירוי חוט השדרה מעבירות גירוי חשמלי עדין לעצבים שבחוט השדרה שמשבש את מעבר אותות הכאב למוח. אלקטרודות עם החיווט שלהן מוחדרות בסמוך לחוט השדרה ואביזר שמכיל סוללות מושתל מתחת לעור.

"אביזרים בתדירות נמוכה גורמים לעקצוץ מתמיד בגב וברגלים של המטופלים" אומר דר' קפורל. "עוצמת העקצוץ יכולה להתגבר ולגרום למטופלים הלם, לכן אין להשתמש באביזר בעת נהיגה. מטופלים רבים נוהגים לכבות את האביזר בלכתם לישון מכיוון שאינטנסיביות העקצוץ נוטה להתגבר כאשר הם שוכבים" הוא אומר.

"המערכת החדשה, בשונה מן האביזרים הקיימים, משתמשת בגירוי בתדירות גבוהה של חוט השדרה שהמטופלים אינם חשים בו ושהוא מדכא את פעילות העצבים שמעצימה את משלוח אותות הכאב למוח" מסביר דר' קפורל.

במחקר החדש מדווח על מעקב בן שנתיים שבמהלכו נערכה השוואה בין מערכת סנזה לבין שיטת הגירוי החשמלי המקובלת. החוקרים מצאו כי 76.5% מהמטופלים עם כאבי גב שהשתמשו במערכת סנזה המשיכו לחוות שיכוך כאב משמעותי, בהשוואה ל- 49% בקרב המטופלים שהשתמשו באביזרים לגירוי חשמלי בתדירות נמוכה.

בקרב מטופלים עם כאבי רגליים, 73% מאלה שהשתמשו במערכת סנזה חוו הקלה ניכרת בהשוואה ל- 49% שחוו הקלה ניכרת עם גירוי חשמלי בתדירות נמוכה, כך עולה מהממצאים.

בסולם מ- 0 עד 10, לפי דיווחי המטופלים, מערכת סנזה הפחיתה את הכאבים בניקוד ממוצע של 5, בהשוואה לניקוד ממוצע של 3 בגירוי חשמלי בתדירות נמוכה. בנוסף, כ- 60% מהמטופלים היו מרוצים מאוד מהשימוש במערכת סנזה מול כ- 40% של שביעות רצון רבה בקרב המטופלים בגירוי חשמלי בתדירות נמוכה.

עלות מערכת סנזה, שכוללת את האביזר ואת ניתוח ההשתלה היא כ- 30,000 $, בדומה לעלות של מערכות לגירוי חשמלי בתדירות נמוכה. עלות זו מכוסה על-ידי רוב ביטוחי הבריאות בארה"ב.

תופעות הלוואי כוללות תחושת אי-נוחות קלה באזור ההשתלה, ובקרב כ- 3% מהמטופלים מתעורר הצורך להסיט את החיווט של האביזר ולמקם אותו בעמדה אחרת.

"מערכת חדשה זו מעניקה שיכוך כאבים טוב יותר בלי העקצוץ שכרוך בשימוש במערכות הגירוי החשמלי של חוט השדרה בתדירות נמוכה" מסכם דר' קפורל.

מערכת סנזה קיבלה את אישור מנהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) בחודש מאי 2015. המחקר התפרסם בחודש נובמבר 2016 בכתב העת הרפואי לניתוחים נוירולוגיים.

במחקר, בראשותו של דר' קפורל נטלו חלק 171 מטופלים שנבחרו באופן אקראי. המטופלים סבלו מכאבי רגלים או מכאבי גב מתונים עד חמורים שלא הגיבו לטיפולים אחרים פרט לגירוי חשמלי של חוט השדרה עם מערכת סנזה או מערכות הגירוי המקובלות בתדירות נמוכה.

הגיל הממוצע של המטופלים עמד על 55 שנים והם סבלו מכאבים כרוניים במשך 14 שנים בממוצע. כמעט 90% מהמטופלים עברו ניתוח בגב ו- 90% מהם נטלו משככי כאבים נרקוטיים.

מסכמת דר' קירן פטל, מומחית לניהול כאב, שהשתתפה במחקר: "אלו הן בשורות טובות לטיפול בגירוי חשמלי של חוט השדרה. אנחנו מתחילים לצבור הוכחות שמהן עולה כי טיפולים אלה יכולים לעזור למטופלים עם כאבים מתונים עד חמורים בגב תחתון וברגליים. גירוי בתדירות גבוהה הפגין תועלת מוגברת מול הטיפול המקובל, דבר שתומך בשימוש בטכנולוגיה מתקדמת זו. בעידן של התאמה אישית של סוג הטיפול למטופל ולרצונותיו, אביזר שמעניק גירוי חשמלי בתדירות גבוהה הוא אביזר רב ערך".

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …