שונות ביולוגית – איך מנגנונים אבולוציוניים יוצרים אותה

צוות בינלאומי של מדענים גילה, במחקר שהתפרסם בכתב העת ביולוגיה, איך שינויים בביטוי גנטי וברצף גנטי יוצרים שונות ביולוגית במערכות הראייה של דג אפריקני שנקרא סיציילד.

צוות המחקר, בראשותה של דר' קרן קרלטון מאוניברסיטת מרילנד שבארה"ב, תיאר איך יותר מ- 60 זנים של הדג שנמצא באגם ויקטוריה ובאגם מלאווי שבאפריקה פיתחו יכולת ראייה בתגובה לתנאי סביבה ספציפיים, כולל המזון שאכלו וצלילות המים שבהם שחו.

דגי סיציילד הם בעלי כמה גנים שונים של קרומי חלבון שרגישים לאור, דבר שמאפשר להם לזהות אור בתחום הראייה ובתחום האולטרה סגול. לזנים השונים יש קרומי חלבון שונים בעלי רגישויות משתנות לאורך גלי האור שמותאמים לתנאי הסביבה בחלק האגם שבו הם חיים.

צוות המחקר מצא שבדגים במימיו הצלולים של אגם מלאווי קיים מגוון רחב של קרומים רגישים לאור, שההבדלים ביניהם הם בביטוי של שילובי גנים שמאפשרים ראייה באורכי גל אור קצרים או באורכי גל ארוכים. האופן שבו השיגו הדגים את מזונם היה גורם המפתח שהשפיע על חוש הראייה שלהם. דגים שעיקר תזונתם היא פלנקטון, היו בעלי רגישות לאור אולטרה סגול שאפשר להם לזהות את נוכחותם של אורגניזמים שקופים אלה שנראים היטב רק באור אולטרה סגול. לעומתם, דגי סיציילד במימיו העכורים של אגם ויקטוריה, ללא קשר למה שאכלו, הביאו לביטוי שילובי גנים של אורכי גל ארוכים שהתאימו לראייה במים עכורים. בקטעים הצלולים יותר של מימי אגם ויקטוריה באו לידי ביטוי שילובי הגנים של אורכי גל קצרים, כלומר הביטוי המעשי של גנים שקובעים את אופי הרגישות לאורכי גל האור השונים הוא בר שינוי ומתבסס על משתנים סביבתיים חשובים.

מסכמת דר' קרלטון: "דגי סיציילד באפריקה הם מן היצורים החיים בעלי השונות הגדולה ביותר על פני כדור הארץ. מערכות הראייה שלהם משתנות באופן דרמטי ברגישותן וזה אחד ממקרי השונות הבולטים ביותר שידוע בקרב יצורים בעלי חוליות. עד עתה ידענו מעט מאוד מדוע שונות זו קיימת".

27.12.2009

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …