טיפול גני

ריפוי גני בלימפומה אגרסיבית נראה מבטיח

יותר משליש ממטופלים שלקו בלימפומה אגרסיבית ועברו ריפוי גני ניסיוני היו חופשיים מהמחלה במעקב שנמשך 6 חודשים לאחר קבלת טיפול בודד, כך דווח בהודעה לעיתונות.

טיפול גני ניסיוני בסרטן אגרסיבי מסוג לימפומה נון-הודג'קין השיב, ככל הנראה, את המצב לקדמותו ביותר משליש המקרים שנדמה היה שאינם ניתנים לריפוי, כך מדווחים מפתחי הטיפול הניסיוני.

36% מתוך כ- 100 מטופלי לימפומה חולים מאוד, נראו לאחר קבלת טיפול אחד בלבד של ריפוי גני, ללא סימני המחלה במעקב שנמשך 6 חודשים.

מטופלים אלה לא הגיבו לטיפול המקובל ולא היו להם אופציות אחרות פרט לטיפול הניסיוני, כך נמסר בהודעה לעיתונות על-ידי יצרנית הטיפול – חברת קייט.

ככלל, יותר מ- 80% מהמטופלים עם סוג זה של סרטן הדם חוו ירידה של יותר מ- 50% בתסמיני סרטן הדם, לפחות בחלק מהזמן, כך נמסר מיצרנית הטיפול.

דר' רוי הרבסט, אונקולוג מומחה מהמרכז לחקר סרטן באוניברסיטת ייל שבארה"ב, אומר: "זה נראה יוצא מן הכלל, מעודד ביותר, אך נדרש מעקב ממושך יותר כדי לראות אם תועלות הטיפול תשמרנה. זה בוודאי טיפול שהייתי רוצה שיהיה זמין, תופעות הלוואי שחששנו מהן, היו תחת שליטה, ככל הנראה, במחקר זה".

לימפומה היא מונח כוללני לסרטן שתחילתו במערכת הלימפה. מערכת הלימפה היא חלק מהמערכת החיסונית, שמסייעת לגוף להילחם במחלות.

הטיפול הניסיוני בלימפומה מסוג נון-הודג'קין, שנקרא ריפוי גני CAR-T, מאפשר לתאי הדם של המטופל עצמו לקטול את תאי הסרטן.

כך פועל הטיפול: דמו של המטופל מסונן ותאי המערכת החיסונית שנקראים תאי T נלקחים כדי לעבור שינוי ולהכיל גן שלוחם בסרטן. התאים שעברו את השינוי מוחזרים למטופל בעירוי לווריד ומתרבים בגופו של המטופל.

מכון הסרטן הלאומי בארה"ב הוא שפיתח הליך זה ריפוי גני זה והעניק לחברת קייט רישוי לערוך בו מחקר לקראת שיווק מסחרי. חברת קייט מתכוונת לפנות ל- FDA בזמן הקרוב כדי לקבל אישור לשווק את הטיפול. החברה מתכוונת גם לפנות לאיחוד האירופאי לקבלת אישור שיווק מאוחר יותר השנה. אפשר שזה יהיה הריפוי הגני הראשון שיקבל אישור בארה"ב, כך נמסר בהודעה לעיתונות.

על אף שנראה כי הטיפול הועיל למספר משמעותי של מטופלים, הוא לא היה חופשי מסיכונים. החוקרים משערים כי שני מטופלים מתו מגורמים שקשורים בטיפול. תופעות לוואי כמו אנמיה או בעיות דם אחרות טופלו, ובעיות נוירולוגיות כמו ישנוניות, בלבול, רעידות או קושי בדיבור נעלמו תוך ימים ספורים.

"הטיפול, באופן כללי, נראה די בטוח" אומר דר' סטיבן רוזנברג, מנהל ענף הניתוחים במכון הסרטן הלאומי בארה"ב, שלא נטל חלק במחקר.

"זהו טיפול בטוח, בוודאי בטוח בהרבה ממצב של לימפומה מתקדמת. מטופל שלי טופל בדרך דומה לזו והוא עדיין בהפוגה מהמחלה 7 שנים לאחר הטיפול".

לא דווח מה תהיה עלות הטיפול, אך טיפולים של המערכת החיסונית נוטים להיות יקרים מאוד.

ממצאי המחקר מיועדים לפרסום בחודש אפריל 2017 בכינוס של האגודה האמריקנית לחקר סרטן. מכיוון שהמחקר טרם פורסם בכתב עת מקצועי לאחר בחינה של בעלי מקצוע, יש לראות בממצאים ובמסקנות המחקר כממצאים מקדמיים בלבד.

 

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …