טיפול טבעי באי ספיקת לב

קשר בין תוספי תזונה לבין ירידה במשקל

חוקרת מאוניברסיטת אורגון שבארה"ב בחנה את שלל ההוכחות לגבי הקשר בין תוספי תזונה לבין ירידה במשקל. החדשות הרעות הן שאלה שקיוו למצוא את גלולת הפלא לירידה במשקל ושמירה על משקל גוף רצוי, שוב נחלו אכזבה, אין כרגע בנמצא גלולת פלא כזאת.

החוקרת פרופסור מלינדה מנור בחנה ראיות של מאות מוצרי הרזיה, שוק שמגלגל בארה"ב בלבד 2.4 מיליארד דולרים בשנה, וקבעה שלא קיימת הוכחה מדעית למוצר כלשהו עם הוכחות לירידה משמעותית במשקל, ולרבים מהמוצרים יש תועלות בריאותיות מוגבלות ביותר.

המחקר התפרסם בכתב העת הבינלאומי לתזונת ספורט ולחילוף חומרים בעקבות אימון גופני.

מוצרים ספורים, כמו תה ירוק, סיבים ומוצרי חלב דלי שומן, יכולים להביא לירידה צנועה במשקל של עד 2 קילוגרמים, אך חשוב לדעת שרוב תוספי התזונה לדיאטה ולירידה במשקל נבדקו כחלק מתכנית תזונה מופחתת קלוריות.

אומרת פרופסור מנור: "לא תהיה השפעה, עבור רוב האנשים, לאף תוסף תזונה, אלא אם הם יבצעו שינויים בתזונתם ויעסקו בפעילות גופנית יומיומית".

פרופסור מנור בחנה ארבע קטגוריות של תוספים:

  • תוספים שחוסמים ספיגה של שומנים או פחמימות, כמו ציטוזן למשל.
  • ממריצים כמו קפאין או אפדרה שמגבירים את קצב חילוף החומרים.
  • מוצרים כמו CLA שמפחיתים לטענת משווקיהם את השומן בגוף.
  • מוצרים מדכאי תיאבון כמו סיבים מסיסים.

החוקרת מצאה שמוצרים רבים לא נבדקו במחקרים קליניים עם בקרת פלסבו כדי לבחון את יעילותם. ממוצע הירידה במשקל במעט המוצרים שנבדקו עמד על פחות מ- 1 קילוגרם בהשוואה לפלסבו. רוב המחקרים לא כללו פעילות גופנית, דבר שאינו מובן לפרופסור מנור שטוענת שיש הוכחות רבות לכך שפעילות גופנית היא לא רק קריטית לירידה במשקל ולשימור מסת השרירים, אלא גם לשימור משקל הגוף הרצוי.

מסכמת פרופסור מנור: "מה שאנשים רוצים הוא לרדת במשקל ולשמר או להגביר את מסת השרירים. אין כל הוכחה שתוסף תזונה כלשהו עושה זאת, ולכמה מהם תופעות לוואי שחלקן כרוך באי-נעימות כמו נפיחות או גזים וחלקן האחר רציני הרבה יותר כמו סיכון לבעיות לב ולשבץ".

להלן ההמלצות הכלליות של פרופסור מנור לאורח חיים בריא:

  • לא לעזוב את הבית בבוקר מבלי תכנית לגבי ארוחת הצהרים. אכילה ספונטנית פירושה, במקרים רבים, בחירות של תזונה גרועה.
  • אם אוכלים מחוץ לבית, כדאי להתחיל את הארוחה עם מנת סלט ירקות גדולה עם רוטב דל קלוריות או מרק ירקות כלשהו. דבר זה יגרום לתחושת מלאות ולהפחתה בלתי מודעת בצריכת המנה העיקרית. בנוסף, עדיף לחלוק את המנה העיקרית או להזמין עוד מנה ראשונה כהשלמה למרק או לסלט.
  • למצוא דרכים להתנועע, במיוחד אם עובדים בישיבה רוב הזמן. כמו למשל לשמוע את שיחות הטלפון ברמקול וללכת באותו הזמן במשרד. במהלך פגישות ארוכות לבקש את רשות הנוכחים לעמוד או ללכת כדי לא לשבת כל הזמן.
  • להוסיף ירקות לכל ארוחה אם אפשר. להוסיף אותם לתבשילים שונים או פשוט להרבות בקניית פירות וירקות.
  • להגדיל את צריכת הסיבים התזונתיים. להעדיף אכילת סיבים מסיסים במים ולהעדיף אותם בצורתם הרטובה. מאפה שיבולת שועל מעניק יותר תחושת מלאות מקרקר יבש של סיבים.
  • להעדיף אכילת פירות בשלמותם על שתייתם כמיץ. לאכול תפוח במקום לשתות מיץ תפוחים. לבחור פירות שנפחם גדול יותר למשל 100 גרמים ענבים תופסים יותר מקום מ- 10 גרמים צימוקים.
  • להימנע ממזונות מעובדים. המחקר מראה שמזונות שקשים לעיכול כמו מזונות עשירים בסיבים, מגבירים באופן טבעי את חילוף החומרים בגוף.

8.3.2012

עוד על ירידה במשקל

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …