שורדי סרטן

קולונוסקופיה מפחיתה סיכון לתמותה מסרטן המעי הגס

מיליוני אנשים בעולם העזו לעבור קולונוסקופיה, באמונה שהבדיקה המפחידה תציל אותם ממוות מסרטן המעי הגס. מחקר רחב היקף מספק, זו הפעם הראשונה, הוכחה ברורה  שאכן אותם אנשים צודקים.

הסרה של גידולים טרום-סרטניים שמתגלים במהלך קולונוסקופיה יכולה לצמצם את הסיכון למוות מסרטן המעי הגס ב- 50%, כך נטען במחקר החדש. רופאים שיערו שכך הוא המצב, אך אף מחקר עד עתה לא הראה שהסרת פוליפים מהמעי הגס ומהחלחולת יכולה לשפר שרידות, שהיא המדד החשוב בכל הליך של גילוי מוקדם של סרטן כלשהו.

דר' סידני ווינאוור, מהמרכז לחקר סרטן בניו-יורק, שהיה ממובילי המחקר, אומר: "אנשים לא מעטים התחמקו מהבדיקה בגלל הצעדים הבלתי נעימים שיש לנקוט כהכנה לבדיקה. ברור שזהו מטרד, אנשים מתלוננים על כך כל הזמן, אך מהי האלטרנטיבה"?

מחקר נוסף שנערך באירופה מצא קולונוסקופיה יעילה יותר מבדיקת דם סמוי בצואה לאיתור פוליפים במעי הגס. שני המחקרים התפרסמו בכתב העת היוקרתי New England Journal of Medicine.

המחקר האמריקני עקב כ- 15 שנים בממוצע אחר 2,602 מטופלים שגידולים טרום-סרטניים הוסרו מהם במהלך קולונוסקופיה. הסיכון למות מסרטן המעי הגס של קבוצת הנבדקים היה נמוך ב- 53% ממה שהיה צפוי בקרב קבוצה דומה של אנשים באוכלוסייה הכללית. בקרב הנבדקים מתו 12 אנשים במהלך תקופת המעקב מול 25 מקרי מוות משוערים באוכלוסייה הכללית.

אמנם לא היה זה מחקר אקראי, כפול סמיות, שנחשב בקהילה הרפואית כמחקר המדויק ביותר, אך עורכי המחקר טוענים שיש בידם, לראשונה, הוכחה ישירה שהסרת פוליפים במעי הגס ובחלחולת יכולה להפחית סיכון לתמותה מסרטן המעי הגס.

המחקר השני נערך בהובלת חוקרים מספרד ונטלו בו חלק כ- 53,000 משתתפים שעברו קולונוסקופיה או בדיקת דם סמוי בצואה. בקרב אלה שעברו קולונוסקופיה נמצאו 514 מקרים של גידולים טרום סרטניים בהשוואה ל- 231 מקרים בקרב אלה שעברו בדיקת דם סמוי בצואה. שתי הבדיקות, בלשון המעטה, אינן חביבות על הנבדקים. רק רבע מהאנשים שהוצע להם לעבור קולונוסקופיה הסכימו, ובדומה לכך רק שליש מהאנשים הסכימו לעבור בדיקת דם סמוי בצואה.

23.2.2012

עוד על סרטן המעי הגס

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …