ספקות לגבי ההמלצה לתזונה דלת שומן

אחד המחקרים המדעיים הגדולים ביותר שנערכו אי-פעם בנושא התזונה מטיל ספק בתרומת תזונה דלת שומן לשמירת הבריאות.
מחקר על בריאות נשים בארהב עקב במשך 8 שנים אחר 50,000 נשים מעל גיל המעבר. כ- 20,000 נשים נתבקשו לשנות את תזונתן, כולל הפחתה ניכרת בצריכת שומנים וצריכה מוגברת של ירקות ופירות. הרגלי האכילה של 30,000 הנשים האחרות נותרו ללא שינוי.
מדענים חוזרים וטוענים כי אם יותר אנשים יעברו לתזונה דלת שומן, ירד שיעור מחלות הלב והסרטן, אך במחקר, שפורסם בכתב העת היוקרתי JAMA, לא נמצאו סימוכין לטענה זו.
לא ניצפתה ירידה משמעותית בשיעור מקרי סרטן המעי הגס ומחלות לב בקרב הנשים שצרכו תזונה דלת שומן, אך שיעור מקרי סרטן השד ירד ב- 9%.
המחקר הותקף על-ידי מספר מומחי בריאות שטענו כי הנשים לא התבקשו לצמצם את צריכת המלח, ורבות מהן היו בעלות משקל עודף או לקו בהשמנת יתר.
מבקרים נוספים טענו כי מספר גורמי סיכון נוספים לא נלקחו בחשבון. ההנחיות המקובלות לשמירת בריאות הלב, כגון: הפחתת כמות המלח בתזונה, הגדלת כמות השומנים הטובים מסוג אומגה 3 המצויים בשמן דגי מי מעמקים קרים והגברת הפעילות הגופנית לא באו לידי ביטוי במחקר.
עובדת היות רוב הנשים שהשתתפו במחקר בעלות משקל עודף הגבירה את הסיכון לסוכרת שהיא גורם סיכון משמעותי למחלות לב.
למרות המחקר, ההמלצות לתזונה בריאה לא ישונו בקרוב. עדיין מומלץ להמעיט בצריכת שומנים רוויים, לצמצם צריכת אלכוהול, לצרוך פחות מלח ולהגביר את הפעילות הגופנית.

אולי יעניין אותך...

זקפה רכה

זקפה רפה – אין אונות – אימפוטנציה גרסת 2021 משל ונמשל

 זקפה רפה  2. זה היה בשלהי שנת 2012 (ב- 26.11.12 ליתר דיוק). בעקבות עוד מבצע …